Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Et av Norges største konsern trengte hjelp til automatisering av prosesser, og hadde skyhøye krav

Jotun har sine fasiliteter i Sandefjord. Derfra holder de styr på forretningene sine over hele verden.
Jotun har sine fasiliteter i Sandefjord. Derfra holder de styr på forretningene sine over hele verden. Foto: Jotun
Del

Addovation har levert spisskompetanse og IT-løsninger til malingskjempen Jotun siden 2009. Det passer godt med teknologipartnerens strategi: å være en solid og langsiktig ERP-partner.

– Det startet med noen få konsulenter i 2009, noen flinke eksperter på IFS Applications. Addovation hadde spisskompetanse på viktige områder som vi trengte hjelp til, forteller Trond Aune, global ERP-direktør i Jotun.

Ettersom årene har gått, har samarbeidet med Addovation vokst i både omfang og dybde. Blant annet har Addovation utviklet en løsning som automatiserer ordre-prosessen i store deler av Jotun-konsernet. Og etter 12 år, er Addovation fortsatt en viktig samarbeidspartner for Jotun.

Jotun-gruppen er et av Norges største konsern med tilstedeværelse i over hundre land, med 65 datterselskaper, 39 fabrikker og en omsetning på nesten 20 milliarder kroner. 

Over hele verden beskytter maling fra Jotun arkitektoniske mesterverk, over 30.000 fartøy, kraftstasjoner, produksjonsanlegg, infrastruktur og vanlige boliger for folk flest.

Hele omsetningen går gjennom IFS

Per Inge Sævareid, administrerende direktør, Addovation. <i>Foto:  Karin Björk</i>
Per Inge Sævareid, administrerende direktør, Addovation. Foto:  Karin Björk

ERP-systemet IFS Applications spiller en nøkkelrolle når Jotun skal koble sammen og få oversikt over forretningen på tvers av land, regioner, vertikaler og språk. Ved utgangen av året vil hele konsernets omsetning gå gjennom IFS-applikasjonen.

– Vi begynte å jobbe sammen med Jotun da de skulle rulle ut IFS Applications til sine datterselskaper i 2009, forteller Per Inge Sævareid, adm. direktør i Addovation.

Fra lokalene i Drammen har Addovation vært med Jotun ut i verden og vokst sammen med malingskjempen og inn i stadig større leveranser. I starten besto bedriften av en håndfull IFS-konsulenter. I dag teller ERP-partneren 130 ansatte, har fått større lokaler ved Drammenselva, kontorer i Sverige og på Sri Lanka. Tjenestespekteret er utvidet med tjenester knyttet til Oracle NetSuite, JD Edwards og Dell Boomi. 

Digitalisering gir global konkurransekraft

Sævareid ramser opp hva Addovation har levert til Jotun:

  • IFS-spesialister og -kompetanse.
  • Webordre-løsning som automatiserer ordreinngang fra Jotuns forhandlere.
  • Automatisering av forretningsprosesser i IFS Applications.
  • Optimalisert og automatisert dokumenthåndteringen i IFS Applications.
  • Optimalisert IFS Applications med datamigrering og integrasjoner. 

En vesentlig del av Jotun-omsetningen kommer inn via webordre-løsningen som Addovation har utviklet. I B2B-portalen legger Jotun-forhandlerne inn ordrer. Deretter automatiseres ordreprosessen. Nesten en halv million ordrer effektueres årlig på denne måten globalt. Kundeportalen har bidratt til å digitalisere en større del av leveransekjeden og har bidratt til å gjøre Jotun attraktiv som leverandør.

– Vi har spesialisert oss på å levere løsninger og funksjoner på toppen av de som finnes i IFS Applications. Dette er funksjoner som understøtter virksomhetenes forretningsprosesser og effektiviserer driften, sier Sævareid.

Langsiktighet gir de beste løsningene

Trond Aune, Global ERP Manager, Jotun. <i>Foto:  Jotun</i>
Trond Aune, Global ERP Manager, Jotun. Foto:  Jotun

– Når man kjøper og installerer et ERP-system har man et perspektiv på 10 til 20 år. Mange har fokus på nysalg og om man kan være i drift etter fire eller fem måneder. Det er litt kortsiktig. Det er når kunde og ERP-partneren kjenner hverandre godt, når man kjenner historien og kundens spesielle utfordringer, det da vi kan lage de beste løsningene, sier Sævareid.

– Når vi går inn i nye kundeforhold, spør vi alltid om dette kan bli bra i lengden, fortsetter Addovation-sjefen.

– Et godt partnerskap kjennetegnes av at begge parter har gjensidig nytte av hverandre. Addovation har hele veien vært veldig flinke til å finne gode løsninger som har vært nyttige for Jotun, sier Trond Aune i Jotun og fortsetter:

– Addovation kommer ikke først med ordreboka. Først foreslår de løsningene. Med Addovation har vi fått god kompetanse, og trygghet på at vi har tilgjengelighet og fleksibilitet til å få hjelp når vi trenger det, hele døgnet, gjennom alle årets dager.

– Kravene fra Jotun har formet oss som teknologipartner. Kravene til kvalitet, stabilitet og ytelse har vært harde. Det er store datavolumer samtidig som løsningene skal være i drift døgnet rundt. Å være en langvarig ERP-partner med Jotun har også utviklet Addovation til å bli en bedre leverandør, legger Sævareid i Addovation til. 

– Fordelen med å være en stor kunde av en mindre leverandør er at vi har fått oppmerksomhet og høyt servicenivå, sier Aune, Jotuns ERP-direktør til slutt.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Addovation