Fra chatbots til agentisk KI: – Det store temaet i 2025
Under årets brAIn-konferanse i Oslo 26. november vil eksperter innen kunstig intelligens (KI) samles for å dele innsikt og erfaringer om hvordan KI påvirker ulike sektorer.
Blant disse er Caspar M. Lund, leder for AI i Sopra Steria, som har hatt en dedikert satsing på KI i mer enn ti år. Lund påpeker at det ikke nødvendigvis betyr så mye om det er generativ KI eller ikke; det sentrale er hvordan KI kan brukes i praksis.
– Det er spennende når man kombinerer datainnsikt med video, lyd og bilder, sier Lund.
– For eksempel kan biler oppdage hull i asfalten ved hjelp av kamerateknologi og maskinlæring, noe som gir beslutningsstøtte for behovsbasert vedlikehold.
Agentisk KI gir mer selvstendig teknologi
Lund mener slike løsninger er svært viktige. Med generativ KI kan teknologien også komme med forslag til hva du skal gjøre. Men han ser særlig potensial i agentisk KI, hvor KI tar enda større ansvar.
– Vi har begynt å se mer av agentisk KI, hvor du faktisk får KI til å gjøre flere prosesser for deg, ikke bare enkeltstående oppgaver, forklarer Lund.
– Du kan få prosessstøtte i mye større grad. For eksempel kan KI oppdage at et hull i veien har blitt så stort at det må utbedres, og automatisk varsle entreprenøren uten at mennesker trenger å involveres i den beslutningen.
Lund tror overgangen fra chatbot-tilnærming til agentisk KI vil føre til store endringer.
– Chatbot er en ensartet måte å kommunisere på. Agentisk KI, derimot, handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv. Vi har akkurat begynt å se mulighetene, og jeg tror dette vil være det store temaet i 2025. Gevinsten for virksomheter blir mye høyere.
Behov for rask implementering
På spørsmål om hvilke bransjer og jobber KI raskest vil føre til endringer i, svarer Lund:
– Interessen er høyest innenfor bank og finans og i det offentlige. Skatteetaten er et godt eksempel; jeg ser at de virkelig investerer mye i dette.
Samtidig er det bransjer hvor man hadde håpet på mer bruk av KI, som helsesektoren, men hvor strengere krav til sikkerhet og personvern bremser utviklingen.
Når det gjelder potensialet for å gjøre noe raskt med KI, mener Lund at det er viktig både å skynde seg og å navigere riktig.
– Det må være sikkert, forsvarlig og etisk riktig. Men det er også ekstremt viktig å komme i gang og begynne å eksperimentere, understreker han.
Han påpeker at mange er litt for passive og tenker at de må få på plass alle forutsetninger før de kan starte.
– Rydd vekk hindringer, dyrk frem gode ideer og ta dem ut i gode demonstratorer. Å få opp demonstratorer gjør at organisasjonen blir mer kreativ og ser flere muligheter, sier Lund.
Endringsvilje og organisasjonskultur
For å lykkes med KI er det ikke nok med teknologi alene; den menneskelige faktoren er avgjørende.
– Vi ser behov for kompetanse hos virksomhetene, men også evnen og viljen til å endre seg må være der, sier Lund.
– Du stresstester organisasjonen ganske fort når KI virkelig kommer for fullt. Er vi smidige nok? Er vi endringsvillige nok til å ta ut fullverdien?
Han skjønner godt de som frykter at nye muligheter kan undergrave jobben deres.
– Alle slike endringer kan gjøre vondt fordi de kan endre måten du jobber på. Men vi jobber mye med etisk bruk av KI hos oss, intensjonen er at man skal få en mer givende arbeidshverdag. De veldig repetitive og kjedelige oppgavene kan erstattes med mer spennende oppgaver. Men det er klart at en del arbeidsoppgaver vil forsvinne ganske fort, sier Lund.
Vanlige feil i møte med KI
Lund mener at en vanlig feil er å overvurdere hva KI kan gjøre på kort sikt og undervurdere effekten på lang sikt.
– Det har blitt en hype rundt generativ KI som alle skal hive seg på. Men det er ikke så mange som ser den reelle verdien av det ennå. Da gir man kanskje litt opp, og interessen faller. Man glemmer at de store effektene kommer over tid, som med alle innovasjoner.
brAIn-konferansen 26. november er en viktig arena for å utveksle kunnskap og erfaringer på KI-fronten. Etter en felles start deles det inn i fire parallellsesjoner: Samferdsel, Telekom, Finans og Energistyring.
«Lukke KI-gapet: Hvordan bygge konkurransefortrinn med kunstig intelligens innen energistyring» er tittelen på foredraget Lund skal holde.
– Jeg håper flere blir inspirert til å løfte blikket og se mulighetene som ligger i KI, avslutter han.