– Til tross for at vi er et modent selskap i tech-sammenheng, er vi blant de ledende aktørene på dette feltet globalt.
Det forteller Bertrand David Barouti, som har vært Product Manager i Synergi Life siden 2019.
Det har blitt stor bevissthet rundt risiko blant internasjonale virksomheter, men de fleste mangler et fullstendig risikobilde å styre etter. Nettopp det tilbyr DNVs risikostyringsprogramvare Synergi Life, som inneholder alle verktøyene du trenger for å håndtere HMS, avvik, hendelser, risiko, risikoanalyser, revisjoner, vurderinger og forbedringsforslag.
– Programvaren vår brukes av mer enn 350 virksomheter og 750 000 ansatte verden over, innenfor blant annet energi, olje & gass, fiskeoppdrett, helsetjenester, transport, lokale myndigheter og bygg og anlegg, forteller Bertrand David Barouti.
Synergi Life er et resultat av stor satsing på sikkerhet i den norske oljeindustrien. Det ble etablert i Stavanger i 1989 og ble kjøpt opp av DNV i 2011. Det ledende tech-miljøet består av nesten 100 utviklere, selgere, konsulenter og teknisk støtte i Stavanger, samt i 9 andre lokasjoner i Nord-Europa, Asia og Midt-Østen, og har en omsetning på over 170 millioner kroner årlig.
Synergi Life gir både ledelsen og de på gulvet all den informasjonen de trenger for å kunne forhindre uakseptabel risiko, iverksette korrigerende tiltak og håndtere vedlikehold.
– Med Synergi Life blir du kun servert den informasjonen som er relevant for deg. Alle virksomheter har forskjellige utfordringer, men felles for alle kundene våre er at de ønsker tryggere drift og å forstå risiko bedre. Det er kjernen av produktet vårt. Derfor deler vi en del «lessons learned» mellom bransjer og selskaper, særlig når det gjelder sikkerhet. For eksempel kan fiskeoppdrettsnæringen lære mye av oljebransjens risikostyring, poengterer han.
Synergi Life Mobile App, et tilskudd til Synergi Life, lar brukerne enkelt lage observasjoner og hendelsesrapporter når som helst og hvor som helst.
– Løsningen gjør det enkelt å melde fra om avvik, risikoer og feil via en mobil enhet, for eksempel ved å laste opp bilder eller lage et stemmeopptak. Du slipper å lage fysiske dokumenter og rapporter som må signeres, for så bare å bli gjemt bort i en skuff. Dette sparer kundene våre for millioner av kroner i administrasjonskostnader. I tillegg sparer de penger på forsikring ved å bruke Synergi Life, som beviselig reduserer uønskede hendelser i driften, slår han fast.
DNV tilbyr også modulen Risk Management, som hjelper organisasjoner med prosesser for å håndtere risiko. Programvaren prosesserer alle deler av risikostyringen og hjelper deg med å strukturere risiko på en effektiv måte. Dette gjør at du kan balansere risikomuligheter, redusere ekstra kostnader og unngå tap fra uønskede hendelser.
Synergi Life er et fleksibelt produkt med bransjespesifikke løsninger, som gjør at det brukes av mange ulike selskaper.
– Alle selskaper kan bruke det, både store og små. Ved hjelp av det enkle rapporteringssystemet og bruk av IoT klarer vi å fange opp mange detaljer dypt nede i organisasjonen for få oversikt.
Bertrand forteller at det er takket være de talentfulle utviklerne i Synergi Life at alt dette er mulig.
– I partnerskap med kunder, bruker vi mye tid på finne ut hvordan vi kan gjøre programvaren bedre. Noe av det nyeste vi jobber med nå er å integrere maskinlæring i løsningen. Ved å ta i bruk ‘deep learning’ (en del av maskinlæring) vil vi for eksempel kunne forutse utstyr som vil feile og potensielt gjøre skade, så kunden kan iverksette tiltak før det kommer til det punktet. Det menneskelige elementet som utviklere, kunder og brukere representerer, er avgjørende for å gi kontekst til dataene vi samler inn.
Kjetil Hersvik har jobbet som programvareutvikler på Synergi Life-teamet i et år nå. Fra før har han fire års erfaring som utvikler i et annet selskap, i tillegg til fem år innen risikoanalyse. Han forteller at alt han gjør handler om å forbedre systemet.
– Jeg jobber med hvordan informasjon behandles bak kulissene, noe som blant annet bidrar til å forbedre systemet og muligjør nye måter å presentere informasjon på. Det har vært en bratt læringskurve siden det er et stort system, men heldigvis bærer systemet preg av ryddig og langsiktig tenking. Avdelingen er veldig åpen for å jobbe langsiktig på ting man ønsker å forbedre.
Han forteller videre at han jobber med ‘backend’, og at de bruker C# som programmeringsspråk og sky-teknologier fra Microsoft Azure. Synergi Life leveres både som en skytjeneste og et ‘on premise’ system, og flere og flere kunder går over til skyen.
– Jeg jobber med backend, mens andre kombinerer litt av hvert. Som hovedregel prøver vi å spesialisere oss, fordi det øker kvaliteten på arbeidet. Jeg pleier å sammenligne det med et verksted: Hvis alle har definerte ansvarsområder blir det mindre rot på verkstedet, og da kan man enklere produsere feilfrie biler raskt.
Nettopp det at de får spesialisere seg på områder de ønsker å jobbe med, synes han er noe av det beste med å jobbe i DNV.
– Jeg synes selv det er annerledes å jobbe her, og det handler om tilliten du blir gitt. Vi får høy grad av medbestemmelse uavhengig av egen arbeidstittel. Det er en veldig organisk organisasjon og vi får forme rollen vår selv ut fra hvor vi mener vi kan bidra best, sier Kjetil.
Det at alle kjenner sine styrker og bidrar så godt de kan på områdene de er best på, resulterer i bedre kvalitet på systemet, ifølge han.
– Vi har mye sjeldnere småfeil som må fikses her. Vi tenker langsiktig og kollektivt i DNV, og tar oss tid til å gjennomgå all nyutvikling underveis i prosessen, avslutter han.