Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Som trainee i Bane NOR er Øyvind assisterende prosjekteringsleder på et av landets største jernbaneprosjekter

Del

I et kontorbygg midt i Drammen yrer det med liv. Her planlegges og prosjekteres noen av Norges mest trafikkerte strekninger, og tempoet er høyt. Vi møter en ivrig trainee som tar seg tid fra en travel arbeidshverdag til å snakke litt med oss om prosjektet han nå leder.

Øyvind Frantzen går nå inn i sitt andre år av Bane NOR sitt traineeprogram «Prosjektere jernbaneteknikk» i utbyggingsdivisjonen. Der har han raskt fått stort ansvar. Han har allerede rukket å bli byggeleder på eget byggeprosjekt, samt vært assisterende prosjekteringsleder på en del av et av landets største jernbaneprosjekter med en prislapp på 15 milliarder kroner.

– Det heter «Nytt dobbeltspor Drammen – Kobbervikdalen, og er en del av InterCity-satsingen. Prosjektet skal, som navnet sier, bygge nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen, samt bygge om Drammen og Gulskogen stasjon. Når prosjektet er ferdig vil det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, forteller Frantzen.

Jobber i «Jernbanespagetti»

Oslo - Tønsberg skal gå raskere, men den aller største gevinsten er ifølge Frantzen mulighet for økt togfrekvens på strekningen.

– Man kan ikke planlegge livet etter togavgangene, for å få folk til å ta tog så må det bare gå. Utbygging gjør det mulig med fire avganger i timen, og det dimensjoneres for 250 km/t på så godt som hele strekningen. Når vi er ferdige vil Oslo-Tønsberg kjøres på en time, poengterer han.

 
 

Arbeidet gjennom knutepunktet Drammen, skal gi mer effektiv togtrafikk og pågår fram til 2024.

– Vi bygger blant annet en 6 kilometer lang bergtunnel, 275 meters løsmassetunnel og 700 meter lang betongtunnel. I tillegg skal vi bygge om hele Drammen stasjon.

Arbeid så nært bane i drift gjør prosjektet desto mer innfløkt.

– Drammen stasjon er en av Norges mest trafikkerte stasjoner og her skal vi foreta total ombygging samtidig som at det skal gå tog. Det er en enorm utfordring og kabal som må gå opp. Tre baner møtes her; Bergensbanen, Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Eller skikkelig jernbanespagetti som vi kaller det, sier han med et smil.

Rett ut i prosjekt til 60 millioner kroner

I Bane NOR gis trainee-er raskt ansvar. Kort tid etter at han startet ble Frantzen byggeleder på et eget prosjekt for bygging av et nytt koblingshus i Drammen. 

Det merkes at dette er en av de eldste og mest innarbeidede traineeordningene her til lands.

Øyvind Frantzen

– Du kan si at et koblingshus er jernbanens sikringsskap. Prosjektet begynte jeg med da jeg startet i august, og i september skrev vi under på kontrakt med entreprenør. Det er et tverrfaglig og komplekst prosjekt, med prislapp på rundt 60 millioner for komplett leveranse av alt av tekniske anlegg til koblingshuset. Det er dette jeg har brukt desidert mest tid på hittil, forteller Frantzen.

Han medgir at arbeidsdagene til tider kan bli nokså hektiske.

– Rent praktisk så leder jeg alt av byggherremøter, er byggherrens representant for kontrakten, håndterer endringsarbeid, ser til at alle handlingspunkter som er satt tidligere er gjennomført, i tillegg til at jeg hele tiden prøver å pushe entreprenørene til å gjøre ting billigere og smartere. Det blir også mye internkoordinering. Vi har mange avdelinger og ressurser, og det er typisk min jobb å samle disse.

– Føler meg ikke som trainee

– Jeg ble egentlig kastet rett inn i det, så læringskurven var ganske bratt. Som fersk handler det jo om å sette seg inn i alt som er nytt. I et såpass stort prosjekt så sitter du ofte i møter hvor du ikke skjønner bæret av ord og uttrykk, men etterhvert så får du hodet over vannet.

Den gode veiledningen han har fått av kollegaene har vært helt avgjørende.

 
 

– Heldigvis fikk jeg en fantastisk bra mottakelse. Det sitter vanvittig mye kunnskap i veggene her, og de brukte god tid på å forklare meg hva vi skal gjøre, og tok meg med på alle mulige relevante møter. Det merkes at dette er en av de eldste og mest innarbeidede traineeordningene her til lands, sier han og legger til at alt fra rekrutteringsprosessen til veiledning og oppfølgning har vært veldig proft og ryddig.

– Det føles virkelig ikke som at jeg er trainee — jeg er en ressurs for avdelingen og har veldig konkrete ansvarsoppgaver.

Trainee med fast ansettelse og lønn

Bane NORs traineeprogram er delt inn i tre moduler: De to første praksismodulene i traineeprogrammet er innen planlegging og bygging av jernbaneinfrastruktur.

I den tredje og siste praksismodulen fordyper du deg i én av de fire fordypningene; teknologiendringsprosjekter, prosjektledelse, drift og vedlikehold, eller prosjektere jernbaneteknikk.

– Hensikten med å bytte prosjekter og arbeidsoppgaver underveis er å oppleve flere faser av prosjektet fra start til slutt. Sjefen og jeg snakket sammen om dette store og komplekse prosjektet før jeg begynte, og siden jeg kom inn såpass tidlig i prosjekteringsfasen så sklir vi over i bygging etter hvert. Det vil også være perioder der vi har prosjektering og bygging samtidig, så jeg får et komplett og tverrfaglig program her i Drammen.

Du har en personlig mentor som følger din faglige utvikling gjennom hele programmet.

Traineeprogrammet varer i to år, man er fast ansatt med lønn fra start og har to års bindingstid i Bane NOR etter programmet.

Jernbanen trumfet petroleum

Det aller viktigste er å jobbe med noe du faktisk liker og er interessert i.


Øyvind er utdannet sivilingeniør med spesialisering i elkraft fra linjen «Energi og miljø» på NTNU i Trondheim. Da det etter to år var tid for å velge mellom spesialisering i elkraft eller prosess, som er mer rettet mot petroleum, var valget lett. 

– Jeg ønsker å være i en bransje der det er trøkk og det skjer ting, som jernbane. Det er vanvittig mye som skjer med enorme jernbaneinvesteringer i Norge, og det er utrolig spennende å få være med på!

 
 

– Togene kjører jo på elektrisitet som kommer fra norsk vannkraft – så er det klart det er givende å jobbe med så bærekraftige prosjekter. Men det aller viktigste er å jobbe med noe du faktisk liker og er interessert i. Det bør ligge i bunn og trumfe andre ting som lønn, mener Frantzen.

Selv kommer Øyvind fra jernbanebyen Narvik.

– Grunnen til at det i det hele tatt er en by der er jernbanen, så jeg har vokst opp med god forståelse for viktigheten av jernbanen. Det har nok sneket seg inn en liten jernbaneinteresse der. Jeg hadde også sommerjobb i Bane Nor for noen år siden hjemme i Narvik, forteller han.

– Jernbane er jo et skikkelig kult system. Det er komplekst, du har veldig mange ting som må fungere sammen, og er det én ting som ikke fungerer så blir det buss for tog, poengterer han.

Søknadsfrist for traineeprogrammet til Bane NOR er 11. oktober, med oppstart i midten av august neste år.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra BaneNor