Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Steinhard konkurranse: Joakim danket ut 1100 søkere til Bane NORs traineeprogram

Del

Det er første mandag etter fellesferien på Follobaneprosjektets største riggområde, Åsland, 13 km sør for Oslo Sentrum. Blant de mange brakkene og anleggsarbeiderne stikker den unge, muntre Joakim Navestad Hansen seg fort ut denne gråværsdagen i august.

Og han har all grunn til å smile – høsten 2017 var han èn av de 13 heldige som ble plukket ut blant drøyt 1100 søkere til Bane NORs traineeprogram. Den første av totalt tre moduler i traineeprogrammet hadde han her på Follobaneprosjektet, og er nå tilbake på sin gamle arbeidsplass for å se hvordan arbeidene ligger an. Til daglig sitter han på Ringeriksbanen, der han er i ferd med å avslutte traineeprogrammet før han går over i fast rolle. 

Her bygger vi Nordens lengste togtunnel

– Her bygger vi faktisk Nordens lengste togtunnel, og det er en av ytterst få som er boret, som jo er utrolig kult! Tunnelen er ferdig drevet, og alt har gått veldig bra, forteller han engasjert.

Her på Åsland har Joakim tidligere tilbrakt tilsammen 2 år; først for å skrive masteroppgave i ingeniørgeologi og bergmekanikk, og deretter som trainee på Follobaneprosjektet.

– Nå er det jernbaneteknisk installasjon som gjenstår her, men det kan jeg ikke så veldig mye om, innrømmer ingeniørgeologen, som derimot er over gjennomsnittlig interessert i fjell og bergarter. 

Søk på Bane NORs traineeprogram her!

Harde fakta 

En engasjert Joakim viser frem bergartsprøver fra tunellen. <i>Foto:  Delta V</i>
En engasjert Joakim viser frem bergartsprøver fra tunellen. Foto:  Delta V

Inne i besøksrommet i en av Bane NORs kontorrigger, trekkes Joakim raskt mot bergartsprøvene fra tunnelen.  

– Det er granittisk gneis som er den dominerende bergarten på prosjektet med i overkant av 80 prosent. Ellers er det innslag av pegmatitt og den klart hardeste bergarten amfibolitt, med over 300 megapascals trykkfasthet, forteller han. 

– Det er nettopp derfor det står «Hard facts» bak meg her, fordi vi har veldig harde bergarter her i Norge. Vår spansk-italienske entreprenør kaller det faktisk «extreme hard rock conditions», og er ikke vant til slike forhold i det hele tatt. Det betyr at det er vanskelig å bore i, vanskelig å bryte fjellet, og sliter voldsomt på kutterne, fortsetter 25-åringen.

På vei gjennom korridorene i kontorriggen stikker det mange hoder ut av kontorene som vil ha sin bit av den gamle traineen deres. De siste månedene har han nemlig vært plassert i Sandvika for å bryne seg på nye arbeidsoppgaver på Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16.

– Den siste tiden som prosjekteringsleder for forberedende arbeider på Ringeriksbanen har vært preget av mye kontorarbeid og møtevirksomhet i forbindelse med konkurransegrunnlag og spesifikasjoner til anbudet som åpner neste år, forteller Joakim. Han innrømmer at han klør i fingrene etter å sette spaden i jorda neste år og komme seg tilbake ut i felt.

Derfor er han ikke vond å be når en gammel kollega spør om vi ikke skal bli med inn i tunnelen for å se på fremgangen. Ikledd verneutstyr hopper vi inn i en av Bane NORs pickuper og blir kjørt en drøy kilometer inn fjellet.

Massiv konstruksjon

  <i>Foto:   Delta V</i>
  Foto:   Delta V

Follobaneprosjektet, som består av fem entrepriser, skal halvere reisetiden mellom Oslo og Ski til 11 minutter. Det er Norges hittil største samferdselsprosjekt, før Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 setter i gang for fullt om et drøyt år.  

– Det som er helt unikt med Follobaneprosjektet, er at vi startet med å bygge en ankomsthall i midten og boret oss utover med fire boremaskiner – to i hver retning. Hovedgrunnen til det er at det er så få naboer her på Åsland, så vi plager ikke så mange med støy som vi for eksempel ville gjort ved Ekebergåsen, poengterer han.

Joakim forteller at arbeidet føles veldig meningsfullt.

– Jeg liker å kalle meg selv miljøbevisst, og det var hovedmotivasjonen min for å søke på traineeprogrammet til Bane NOR. Et velfungerende togtilbud i de store byene er kjempeviktig, både med tanke på lokal luftforurensning, men også globalt. Det å faktisk bygge jernbane for fremtiden så flere kan ta tog er noe jeg virkelig brenner for, erkjenner han. 

Det blir gjort store investeringer i jernbanen for tiden, og det er snakk om lange tidshorisonter.

  <i>Foto:  Delta V</i>
  Foto:  Delta V

– Nå er det jo en del CO2-utslipp i byggefasen på så store anleggsprosjekter, for eksempel med betong, som man ikke kommer seg helt unna. Vi jobber hele tiden med å redusere og optimalisere bruken av betong i planleggingsfasen, og vi har et CO2-regnskap som vi jobber ut ifra. Samtidig tenker jeg at vi bygger for 100 år, så på sikt vil jo det bli «spart inn» og vel så det, poengterer traineen med en noe alvorlig mine.

Videre forteller Joakim at arbeidsoppgavene som ingeniørgeolog kan være så mangt.

Et av ansvarsområdene til Joakim var å være dronepilot for å overvåke deponiet for steinmassene. <i>Foto:  Delta V</i>
Et av ansvarsområdene til Joakim var å være dronepilot for å overvåke deponiet for steinmassene. Foto:  Delta V

 – Tunnelen er jo 20 km lang, så det har blitt ganske mye stein. 10 millioner tonn, mer eller mindre, forteller Joakim, og legger til at et av ansvarsområdene hans var å være dronepilot for å ukentlig overvåke deponiet for steinmassene og anlegget forøvrig.

­– Men mesteparten av den første tiden gikk til å analysere bergartstyper, oppsprekkingsgrad, vannmengder, utfall og slike ting. Det vil si at jeg var mye her ute i tunnelen for å kartlegge geologien ved å ta bilder, som jeg igjen tok med tilbake til kontoret for å tolke resultatene og legge det inn i et system. Senere jobber jeg mer med dokumentasjons- og kontraktsarbeid. Under bygging er det veldig viktig å gjøre dette hver dag for å ha dokumentasjonen i orden, i tilfelle det skulle oppstå uenigheter med entreprenør.  

Harde forhandlinger

– Om jeg skal trekke frem det mest spennende fra traineeperioden min må det være da jeg hadde ett ben innenfor i kontraktarbeidet her på Follobanen, og ett i Construction-avdelingen, som det så fint heter. Da havnet vi i en tvistesak med krav fra vår entreprenør, og tilbrakte en hel helg på Lysebu i Holmenkollen for å mekle. Det var utrolig spennende og lærerikt å få være med på. Da satt vi 14 timer fredag, lørdag og søndag for å komme til enighet, noe de heldigvis gjorde til slutt, forteller Joakim.  

  <i>Foto:  Delta V</i>
  Foto:  Delta V

– Som trainee i Bane NOR kommer du borti så veldig mye forskjellig, som er utrolig nyttig å ta med seg videre. Traineeprogrammet er jo delt inn i tre moduler, der man skal innom både planlegging, bygging, og til slutt fordype seg i en modul. I siste modul, som jeg er i nå, så velger man selv hvilken del av prosjektet man ønsker å jobbe mer med. 

Han forteller at det å ha vært innom flere sider av et prosjekt er veldig lærerikt.

– Jeg merker jo det selv. Jeg hadde byggmodulen her på Follobanen først, så da jeg da ble flyttet til Ringeriksbanen for å prosjektere så hadde jeg allerede veldig mange knagger å henge ting på, og visste litt hvordan det er å være på et anlegg og hvordan prosjekter drives under bygging.

Som trainee i Bane NOR har du mentor og veileder som hele tiden er der for å hjelpe deg på veien. Gjennom modulene i traineeprogrammene får traineene prøve seg i ulike roller og avdelinger, og målet er å gi dem bred og relevant innsikt for deres fremtidige roller. 

Trangt nåløye

Høsten 2017 var det over 1100 søkere på totalt 13 stillinger.   

  <i>Foto:  Delta V</i>
  Foto:  Delta V

– Det var jo 1100 søkere da jeg søkte, som sier litt om populariteten. Mitt inntrykk er at Traineeprogrammet til Bane NOR er veldig anerkjent i bygg- og anleggsbransjen, og spesielt blant oss ingeniørgeologer.

Etter en omfattende rekrutteringsprosess med intervjuer, caseoppgave, samt IQ- og personlighetstest, landet Joakim drømmejobben.

– Det var en utrolig kul måte å bli rekruttert på! Det var virkelig proft og gjennomført, og føltes nesten som at jeg hadde søkt på en jobb i NASA. Nå gikk det jo heldigvis bra for meg, og rekrutteringsprosessen i seg selv var faktisk veldig lærerik.

Traineeordningen til Bane NOR er en av landets eldste og mest innarbeidede. 

 – Traineene her i Bane NOR er høyt ansett og får mye tillit, og jeg tror det gjenspeiles av søkertallene og andelen flinke folk som søker på programmet. Mitt inntrykk er at traineeprogrammer ofte er annerledes i andre firmaer. Jeg har inntrykk av at man som trainee oftere starter «på gulvet», med arkivering og observering om hverandre. Slik er det heldigvis ikke i Bane NOR, og det er jeg glad for. For min del har det vært kjempepositivt å få kombinere ledelsesbiten med et fag som jeg synes er veldig kult, avrunder Joakim.

Søknadsfrist for traineeprogrammet til Bane NOR er 11. oktober, med oppstart i midten av august neste år.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra BaneNor