Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Verdens første helelektriske turistbåt er like episk som sine omgivelser

Men én ting klarer den seg ikke uten.

Del

I 30 varmegrader og uten en sky på himmelen fikk vi en omvisning på verdens første helelektriske turistbåt. Da vi steg om bord var det som å sette seg inn i en flunkende ny bil. Lukten av skinn lå som en eksklusiv velkomst over moderne sittegrupper på mørkbonet parkett, som i likhet med resten av interiøret bar preg av minimalistisk, moderne design. Men det er langt fra den beste delen: Under skroget på den 42 meter lange og 15 meter brede turistbåten ligger to batteripakker på til sammen 1,8 MWh. Karbonfiberkonstruksjonen drives lydløst frem av to elektriske permanentmagnetmotorer på 450 kW hver seg, og kan frakte opptil 400 passasjerer mellom Flåm og Gudvangen – fem ganger om dagen. Dette er virkelig the Future of the Fjords.

Tar vare på det vakre og skjøre 

Future of the Fjords legger på vei mot Gudvangen fra Flåm. Den helelektriske båten lager ikke en lyd annet enn thrusterne som jobber når den legger til/ sparker fra kai.
Future of the Fjords legger på vei mot Gudvangen fra Flåm. Den helelektriske båten lager ikke en lyd annet enn thrusterne som jobber når den legger til/ sparker fra kai.

Det er Geir Inge Tufte som har invitert oss med på båten denne nydelige dagen i mai. Han er IT Manager i Flåm AS, som sammen med Fjord 1 har stiftet The Fjords – selskapet som eier batteribåten.

– Vest-Norge er utrolig vakkert, men også utrolig skjørt. Ruten mellom Flåm og Gudvangen er på UNESCOs verdensarvliste og med Future of the Fjords kan vi vise frem denne delen av Norge uten å skade den. Det er vi veldig opptatt av, sier han.

At folk reiser langveis fra for å ta seg en tur på Aurland- og Nærøyfjorden er det ingen tvil om. Egentlig har Flåm bare 200 faste beboere, men på sommerstid myldrer omtrent 20 ganger så mange turister som dette rundt i sentrum.

– Vi har som filosofi at kulturen, naturen og servicekonseptene må spille sammen for å gi den beste kundeopplevelsen. Det har vi klart med Rallarvegen, Flåmbanen, og nå også Future of the Fjords. Og det er vi veldig stolte av, sier Geir Inge.

Omvisningen vår fortsetter på det blanke, moderne og lydløse, og på vei opp til taket, der noen veldig viktige antenner sitter, sveiver vi innom kontrollrommet. Der sitter en smørblid kaptein i førersetet med båten på autopilot for øyeblikket. 

 Alf Møllerud i Emcom sammen med Geir Inge Tufte fra Flåm AS på taket av Future of the Fjords.
 Alf Møllerud i Emcom sammen med Geir Inge Tufte fra Flåm AS på taket av Future of the Fjords.

– Det har vært verre dager å være kaptein på, smiler han.

På spørsmål om hva som er mest driftskritisk for batteribåten er svaret soleklart:

– WiFi og internett, uten tvil. Mister vi det er vi ute av drift innen døgnet. Selve systemet for å drive båten fremover er ikke avhengig av internett i så måte, men alt av passasjerprotokoller, oppdateringer, ditt og datt – tingene som utgjør det faktiske turisttilbudet – må ha nett til enhver tid, sier kapteinen.

Og her kommer en viktig del av vårt omvisningsfølge inn. 

Godt utstyrt 

Med på turen er nemlig Alf Møllerud. Han er Teknisk Sjef i Emcom, som har utstyrt Future of the Fjords med antenner og rutere til det trådløse nettet.

– I 2016 leverte vi noe utstyr til den hybride søsterbåten til Future of the Fjords; Vision of the Fjords, men da hadde vi ikke noe direkte kontakt med Geir Inge. Denne gangen var det han som ringte oss og ønsket full leveranse, forteller Alf.

En av grunnene til dét var blant annet Emcoms kompetanse på robust mobilkommunikasjon, mer spesifikt antenner og avanserte rutere. For den nye båten valgte de Cradlepoint, en pålitelig mobil bredbåndsruter som også kan koble seg opp mot tilgjengelige aksesspunkter på land. På denne måten slipper båten  å bruke 4G-nettet når den har landbasert Internett-tilgang tilgjengelig ved brygga.

De åtte sorte 4G-antennene på taket er koblet til i par til fire rutere. Uten disse hadde dekningen vært borte mange steder. Nå er den topp over hele strekningen.
De åtte sorte 4G-antennene på taket er koblet til i par til fire rutere. Uten disse hadde dekningen vært borte mange steder. Nå er den topp over hele strekningen.

– Emcom har mye kunnskap om mobil bredbåndsteknologi og ikke minst på merket Cradlepoint, som de er importør av til Norge. Dessuten er det det eneste alternativet til en langt dyrere og komplisert løsning basert på «bonding» som vi hadde på Vision of the Fjords. En Cradlepoint er bedre egnet til dette formålet da den benytter lastbalansering som metode for å fordele tilgjengelig båndbredde mellom brukerne. Ruteren gir også  mulighet til å bytte mellom operatører ved dekningsproblemer i tillegg til at den har en veldig god WiFi- modul, sier Geir Inge.

– Det er viktig å huske på at selv om ruterne er den kritiske komponenten, så spiller også antennene en viktig rolle. For det området Future of the Fjords befinner seg i holder det ikke med de innebygde antennene i ruteren. Det er jo svært spesielle og krevende forhold med høye fjell på hver side, og at båten er i konstant bevegelse, forklarer Alf.

Det er åtte – svartmalte for designets skyld – 4G-antenner av merket Poynting OMNI-A0291 på taket av Future of the Fjords, to til hver 4G-modul inne i ruteren. I tillegg er det satt opp WLAN-rundstråleantenner fra samme produsent, Poynting OMNI-296, også de svartmalte, for å gi bedre WLAN-dekning til gjestene.

Separate nettverk – for sikkerhets skyld

Batteriene til Future of the Fjords kan lades ved begge havner, men kan gå tur-retur med bare én lading.
Batteriene til Future of the Fjords kan lades ved begge havner, men kan gå tur-retur med bare én lading.

Cradlepoint-ruteren kan håndtere opptil fire separate WiFi-nett, der man kan bestemme hvor mye båndbredde hvert nett skal ha, samt sette forskjellig prioritet. Dette er en viktig komponent både for opplevelsen til passasjerene, men også for at båten skal fungere som planlagt.

– Sikkerhet er selvsagt prioritert, Cradlepoint sin løsnig med NetCloud sørger for at vi kan justere løsningen hele tiden hvis det er nødvendig. Med rapportering og logging kan vi følge driften tett og vet fort om det er avvik, sier Geir Inge.

På Future of the Fjords har styringssystemer, betalingsløsninger, informasjonsskjermer og lignende sitt eget nett. Vi fikk til og med vårt «eget» nett som Geir Inge hadde laget for anledningen, som fungerte tipp topp under hele turen.

Like beæret som vi føler oss for å bli invitert med på Future of the Fjords, føler Emcom seg for å bli valgt som totalleverandør av den mobile bredbåndsløsningen til den helelektriske turistbåten. 

– The Fjords ville ikke ha noen halvveis-løsning, men en klasseløsning som fungerer optimalt i et krevende miljø. Det er litt artig å bli «headhuntet» for akkurat det, smiler Alf.

Vår omvisning er ved veis ende og Future of the Fjords kobler seg til laderen før neste turistgruppe skal ut på eventyr. Nå har den helelektriske turistbåten vært i full drift siden 15. mai uten problemer, og det er tydelig at The Fjords  har gitt Norge, og verden, en ny opplevelse i en fantastisk natur.

 

 

Var denne artikkelen nyttig?