Fra ny teknologi til gamle skip: Slik sikrer de skipsfarten verden rundt
– Som surveyor i DNV vet du at du er med på å opprettholde en høy sikkerhetsstandard til havs. Du følger et skip fra bygging til drift, og ser hvordan løsninger du har kvalitetssikret faktisk fungerer i praksis, forteller Malin Dyngeland.
Hun har jobbet som surveyor i DNV de siste 5 årene. Gjennom tett dialog med rederier, verft og leverandører sikrer hun og kollegaene at skip og maritime installasjoner oppfyller strenge krav til sikkerhet og miljø.
Ingen arbeidsdager er helt like
Dyngeland beskriver en arbeidshverdag med stor spennvidde:
– Vi får både dypdykke i tekniske løsninger for skip og maritime installasjoner, og være med på både verft, fartøy og internasjonale prosjekter. Jeg kan starte dagen på kontoret med en klar plan, men før lunsj kan alt bli snudd på hodet. Da gjelder det å være løsningsorientert, fleksibel og klar for en utfordring.
I bunn for dette arbeidet ligger DNVs rolle som en uavhengig tredjepart med ansvar for å sikre liv, verdier og miljøet.
– Det er en veldig dynamisk jobb. Vi møter alt fra nybygde skip med sofistikerte systemer til eldre skip som må inspiseres for sikkerhetsstandarder. Nettopp denne variasjonen er mye av grunnen til at jeg trives så godt i DNV, sier hun og fortsetter:
– En dag jobber jeg kanskje med automasjon- og alarmsystemer om bord i et nybygget fartøy på Vestlandet, mens neste dag kan jeg reise tvers over landet for å inspisere et 30 år gammelt skip.
Seksjonsleder i DNV, Kristin Eide, nikker bekreftende:
– Nettopp denne variasjonen gjør hverdagen spennende. Vi sjekker at teknologien oppfyller kravene til sikkerhet og miljø, men må også håndtere uforutsette utfordringer i høyt tempo.
Eide har selv jobbet som surveyor i DNV i 17 år, fram til hun gikk over i rollen som seksjonsleder. På disse årene har hun vært vitne til store teknologiske endringer i bransjen.
Teknologisk omveltning
Maritim næring står midt i en grønn omstilling, og skip blir stadig mer avanserte – fra batteri og gass til hydrogen og andre nye energibærere.
– For oss surveyorer betyr det at vi må holde oss oppdatert på regelverk, regelendringer og ny teknologi. Når noe er helt nytt for bransjen, må vi ofte samarbeide tett med kundene og våre eksperter i inn- og utland, for å sikre at løsningene både er trygge og effektive.
Dyngeland utdyper at mye av tiden går med til feltarbeid på verft, skip eller i dialog med leverandører:
– Før jeg besøker et fartøy, går jeg alltid gjennom dokumentasjon, regelverk og tidligere inspeksjonsrapporter. Du kan tro du har full kontroll, helt til telefonen ringer og du plutselig må reise ut for å sjekke noe annet.
Denne kombinasjonen av praktisk feltarbeid og administrativ oppfølging gir en spesiell dynamikk, ifølge Eide:
– Det er utrolig givende å se resultater av eget arbeid på nært hold. Samtidig er det godt å ha tid til å sette seg ned, lese og planlegge grundig.
For å lykkes som surveyor trenger man teknisk eller maritim bakgrunn, men også evnen til å kommunisere godt og håndtere uforutsette situasjoner.
– Det kan oppstå situasjoner der ikke alt går som planlagt og de vi møter er under stort tidspress. Da er det viktig å kunne kommunisere rolig og finne løsninger, understreker Eide.
Internasjonale karrieremuligheter
I tillegg til en variert arbeidshverdag er DNV et selskap med en sterk global tilstedeværelse.
– Jeg bodde to år i Sør-Korea og jobbet på et av verdens største verft. Det åpnet øynene mine for hvor global maritim industri faktisk er, og hvor mange muligheter som finnes for oss som surveyorer, forteller Eide.
Dyngeland påpeker at DNV legger stor vekt på intern kompetanseutveksling:
– Vi får reise og hospitere hos andre kontorer i kortere eller lengre perioder. Jeg har selv byttet lokasjon for å lære av eksperter, og samtidig delt min egen erfaring med andre som har hospitert fra utlandet. Dette gir en bratt læringskurve og man opparbeider seg etter hvert et stort nettverk innad i selskapet.
Flere surveyorer velger å spesialisere seg innen et fagfelt, mens andre går inn i lederroller.
– Noen trives best i felt hele karrieren, mens andre ønsker å utvikle seg faglig eller ledelsesmessig. Her er det gode muligheter for begge deler, poengterer Eide.
Grundig opplæring og et sterkt fagmiljø
For å sikre at alle nye surveyorer får en god start, tilbyr DNV et velorganisert opplæringsprogram der man ofte jobber «skulder til skulder» med erfarne kolleger.
– Opplegget vårt sikrer at du aldri står alene når du starter. DNV investerer mye i kompetanseheving og forskning. Vi er en stiftelse, så midlene vi tjener reinvesteres i selskapet for å styrke fagmiljøet og videreutvikle teknologien, forteller Eide.
Mange blir værende i DNV i år etter år, noe Dyngeland mener skyldes både det inkluderende arbeidsmiljøet og muligheten til å gjøre en forskjell:
– Selv om vi jobber i et stort konsern med kontorer over hele verden, er det lav terskel for å spørre om hjelp og dele erfaringer.
I tillegg til fleksibel arbeidstid, ekstra ferieuke og gode pensjons- og forsikringsordninger, tror Eide mange setter pris på at de gjør en så meningsfull jobb.
– Vi bruker vår kunnskap, erfaring og et globalt nettverk for å vurdere sikkerhet, pålitelighet og bærekraft. Det er givende å vite at det vi gjør, har direkte betydning for både menneskers liv, naturen og framtidens maritime industri, avslutter hun.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Gjennom læring og utvikling kan du gjøre en forskjell!
Finn ut mer »Jobber hos DNV i Norge
Er DNV neste steg i karrieren din? Se hvilke muligheter vi tilbyr.
Finn ut mer »