Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Foto: DOF

DOF har nylig sikret en milliardkontrakt med Equinor.
Offshore- og subseaselskapet skal ansette 100-150 innen mai.
Det trengs ingeniører både offshore og ved hovedkontoret i Bergen.

Kraftig vekst for DOF gir stort behov for arbeidskraft

Del
Produsert av TUM Studio

DOF har i løpet av bare et år gått fra en krevende restrukturering til milliardvekst. Arbeidsstyrken på mer enn 4100 øker daglig. For øyeblikket disponerer de 57 fartøy. Hva er det som har gitt offshore- og subseaktøren et slikt voldsomt løft? 

Gyrid Irene Lønnestad bøyer seg mot skjermen og drar fram en liste over nye initiativer som skal følges opp. Noen er helt i startfasen, andre allerede i ferd med å settes ut i live.

– Utviklingsmulighetene er mange, beslutningsveiene stort sett korte, sier Gyrid Irene Lønnestad i DOF.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Utviklingsmulighetene er mange, beslutningsveiene stort sett korte, sier Gyrid Irene Lønnestad i DOF.  Foto:  TUM Studio

Som Innovation & Development Manager i DOF Subsea, har Lønnestad en nøkkelrolle i arbeidet med å ta DOF inn i fremtiden.

Bare noen meter fra kontoret hennes på Møhlenpris i Bergen ligger «remote operations-rommet» der ROV-fjernstyring testes ut. I dag fjernstyres de ubemannede undervannsfarkostene fra skipene der de er utplassert.

– For at vi skal kunne fjernstyre ROV fra land, er vi avhengig av å løse utfordringer knyttet til overføring av data. Fartøyene våre har ikke alltid stabil nettverksforbindelse, og dette gir tidsforsinkelser av signalet, forklarer hun.

Foto: DOF

Mange av skipene til DOF er utstyrt med ROV (fjernstyrte undervannsfartøy).
Fjernstyringen av en ROV skjer i dag fra fartøyet der den er stasjonert.
DOF tester nå ut fjernstyring av ROV fra land.

Andre innovasjoner på lista er en patentsøkt løsning for spoling av fibertau. DOF evaluerer også nye teknologier for å kunne gjøre bruk av alternative drivstoff på fartøyene.

Lønnestad snakker entusiastisk om hvordan DOF drives framover av en kultur der det er lov å prøve og feile, og der nye initiativer tas imot med åpne armer. 

– DOF er et stort selskap som fortsatt kan tenke og operere som et lite selskap. Det gir en enorm fordel når man må være fleksibel og smidig. 

Ledige stillinger i DOF »

I juni signerte DOF en avtale med Equinor i størrelsesorden 1-2 milliarder kroner. Dette er bare en av flere nye kontrakter som har skapt et stort behov for nyansettelser

76 nyansatt i Subsea-avdelingen hittil i år

Selv gikk Lønnestad inn i den nyopprettede utviklings- og innovasjonsstillingen i vår. Dermed vendte hun tilbake til selskapet hvor hun tidligere hadde arbeidet i 10 år. I “pausen” var hun konsulent for ulike selskaper. 

– Som konsulent savnet jeg å være en del av et fast arbeidsmiljø. Og jeg visste jo at DOF var et bra sted å være, smiler hun.

Gyrid Irene Lønnestad utenfor hovedkontoret til DOF på Marineholmen i Bergen. DOF er en internasjonal gruppe av selskaper som eier og driver en flåte med moderne offshore- og subseafartøy.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
Gyrid Irene Lønnestad utenfor hovedkontoret til DOF på Marineholmen i Bergen. DOF er en internasjonal gruppe av selskaper som eier og driver en flåte med moderne offshore- og subseafartøy.  Foto:  TUM Studio

Fra starten som et tradisjonelt offshore-rederi på Austevoll i 1981, har DOF vist evne til omstilling i opp- og nedturene som har preget bransjen.

Vis mer

Nye oppdrag på flere kontinenter sørger for økt aktivitet. Bare i løpet av de siste månedene har DOF sikret flere store kontrakter. I juli annonserte de oppkjøp av Maersk Supply Services.

For Thomas Hamre i DOF går prosjektgjennomføring og ny teknologi hånd i hånd.  <i>Foto:  DOF</i>
For Thomas Hamre i DOF går prosjektgjennomføring og ny teknologi hånd i hånd.  Foto:  DOF

– Det blir flere hundre nyansettelser framover. Hittil i år har vi økt med 76 bare i Subsea Atlantic. Innen mai neste år skal vi ha på plass 100-150 til, sier Service Line Manager i DOF, Thomas Hamre.

Den byggingeniørutdannede bergenseren har vært i DOF fra han i 2011 ble ansatt som prosjektingeniør. Siden har han inntatt roller som blant annet prosjektleder og prosejektporteføljeleder.

– Jeg har vært på rett sted til rett tid, sier han beskjedent. 

I tillegg til utviklingsmulighetene, løfter Hamre frem samholdet og lagånden som en viktig grunn til å bli i selskapet.

– Prosjektgjennomføring og ny teknologi går hånd i hånd, det er der jeg og Gyrid møtes, fortsetter Hamre.

Fra DOF-fartøyet Skandi Skansen. Flåten til DOF er spesialisert for offshoreoperasjoner, og et stort antall av fartøyene er utstyrt med ROV. <i>Foto: DOF </i>
Fra DOF-fartøyet Skandi Skansen. Flåten til DOF er spesialisert for offshoreoperasjoner, og et stort antall av fartøyene er utstyrt med ROV. Foto: DOF 

Den siste Equinor-kontrakten omfatter blant annet IMR (Inspection, Maintenance and Repair) av installasjoner på norsk sokkel i en treårsperiode, med opsjon på tre nye år.

– Det betyr at vi har behov for mange ingeniører både på land og offshore. ROV-relaterte stillinger er blant de tekniske rollene som må fylles, sier Hamre.

Lyst til å jobbe i DOF? »

Lønnestad har ingen teknisk bakgrunn. Hun har en master i organisasjonsutvikling, men har jobbet store deler av yrkeskarrieren med kvalitet og HMS. Da hun i 2021 forlot DOF, var hun regionleder for HMS og kvalitet.

Arbeidsmiljøet og nysgjerrigheten på en ny rolle brakte henne etter tre år tilbake til DOF.

Foto: TUM Studio

– Jeg elsker kunnskapen og entusiasmen rundt faget som mange av kollegene mine viser, sier Gyrid Irene Lønnestad.
Thomas Hamre forteller at DOF er involvert i hele livsløpet til offshoreinstallasjoner.
Lønnestad slår av en prat med kolleger i sosial sone. Den kraftige veksten gir stor optimisme i DOF.

– Min oppgave er å plukke opp initiativer og sette det hele i system. Flere av disse initiativene handler om å arbeide smartere, gjerne i form av bedre prosesser og digitale verktøy, fortsetter hun.

Bred fornybarsatsing 

Samtidig som offshoremarkedet har fått et oppsving, er DOF opptatt av å posisjonere seg for fremtiden.

I dette ligger det en omfattende innsats for effektivisering. Bærekraft vektlegges – blant annet ved å utnytte data for optimalisering av forbruk og mer prediktivt vedlikehold.

– Fornybarsatsing handler ikke bare om havvind og karbonfangst. Det handler også om å spare ressurser og å ta ned belastningen på naturen, poengterer Lønnestad.

For Hamre er de varierte arbeidsoppgavene noe av drivkraften i jobben. Et nytt prosjekt innebærer små og store utfordringer som må takles underveis.

– Hvis du er en som stiller opp og liker utfordringer, blir du gitt ansvar i DOF, sier han med et smil. 

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra DOF