Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Kraftig vekst for DOF gir stort behov for ingeniører

Del
Produsert av TUM Studio

DOF har i løpet av bare et år gått fra en krevende restrukturering til milliardvekst. Arbeidsstyrken på mer enn 4100 øker daglig. For øyeblikket disponerer de 57 fartøy. Hva er det som har gitt offshore- og subseaktøren et slikt voldsomt løft? 

Gyrid Irene Lønnestad bøyer seg mot skjermen og drar fram en liste over nye initiativer som skal følges opp. Noen er helt i startfasen, andre allerede i ferd med å settes ut i live.

– Utviklingsmulighetene er mange, beslutningsveiene stort sett korte, sier Gyrid Irene Lønnestad i DOF.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Utviklingsmulighetene er mange, beslutningsveiene stort sett korte, sier Gyrid Irene Lønnestad i DOF.  Foto:  TUM Studio

Som Innovation & Development Manager i DOF Subsea, har Lønnestad en nøkkelrolle i arbeidet med å ta DOF inn i fremtiden.

Bare noen meter fra kontoret hennes på Møhlenpris i Bergen ligger «remote operations-rommet» der ROV-fjernstyring testes ut. I dag fjernstyres de ubemannede undervannsfarkostene fra skipene der de er utplassert.

– For at vi skal kunne fjernstyre ROV fra land, er vi avhengig av å løse utfordringer knyttet til overføring av data. Fartøyene våre har ikke alltid stabil nettverksforbindelse, og dette gir tidsforsinkelser av signalet, forklarer hun.

Andre innovasjoner på lista er en patentsøkt løsning for spoling av fibertau. DOF evaluerer også nye teknologier for å kunne gjøre bruk av alternative drivstoff på fartøyene.

«Remote operations-rommet» der ROV-fjernstyring testes ut.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
«Remote operations-rommet» der ROV-fjernstyring testes ut.  Foto:  TUM Studio

Lønnestad snakker entusiastisk om hvordan DOF drives framover av en kultur der det er lov å prøve og feile, og der nye initiativer tas imot med åpne armer. 

– DOF er et stort selskap som fortsatt kan tenke og operere som et lite selskap. Det gir en enorm fordel når man må være fleksibel og smidig. 

Ledige stillinger i DOF »

I juni signerte DOF en avtale med Equinor i størrelsesorden 1-2 milliarder kroner. Dette er bare en av flere nye kontrakter som har skapt et stort behov for nyansettelser

76 nyansatt i Subsea-avdelingen hittil i år

Selv gikk Lønnestad inn i den nyopprettede utviklings- og innovasjonsstillingen i vår. Dermed vendte hun tilbake til selskapet hvor hun tidligere hadde arbeidet i 10 år. I “pausen” var hun konsulent for ulike selskaper. 

– Som konsulent savnet jeg å være en del av et fast arbeidsmiljø. Og jeg visste jo at DOF var et bra sted å være, smiler hun.

Gyrid Irene Lønnestad utenfor hovedkontoret til DOF på Marineholmen i Bergen. DOF er en internasjonal gruppe av selskaper som eier og driver en flåte med moderne offshore- og subseafartøy.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
Gyrid Irene Lønnestad utenfor hovedkontoret til DOF på Marineholmen i Bergen. DOF er en internasjonal gruppe av selskaper som eier og driver en flåte med moderne offshore- og subseafartøy.  Foto:  TUM Studio

Fra starten som et tradisjonelt offshore-rederi på Austevoll i 1981, har DOF vist evne til omstilling i opp- og nedturene som har preget bransjen.

Etter den finansielle restruktureringen i fjor sommer, har verdien steget til 18,5 milliarder kroner.

Vis mer

Nye oppdrag på flere kontinenter sørger for økt aktivitet. Bare i løpet av de siste månedene har DOF sikret flere store kontrakter. I juli annonserte de oppkjøp av Maersk Supply Services.

For Thomas Hamre i DOF går prosjektgjennomføring og ny teknologi hånd i hånd.  <i>Foto:  DOF</i>
For Thomas Hamre i DOF går prosjektgjennomføring og ny teknologi hånd i hånd.  Foto:  DOF

– Det blir flere hundre nyansettelser framover. Hittil i år har vi økt med 76 bare i Subsea Atlantic. Innen mai neste år skal vi ha på plass 100-150 til, sier Service Line Manager i DOF, Thomas Hamre.

Den byggingeniørutdannede bergenseren har vært i DOF fra han i 2011 ble ansatt som prosjektingeniør. Siden har han inntatt roller som blant annet prosjektleder og prosejektporteføljeleder.

– Jeg har vært på rett sted til rett tid, sier han beskjedent. 

DOF gjør alt fra kartlegging av havbunnen, ankerhåndtering, transport og installasjon av rør til inspeksjon og vedlikehold av offshore-infrastruktur. <i>Foto:  DOF</i>
DOF gjør alt fra kartlegging av havbunnen, ankerhåndtering, transport og installasjon av rør til inspeksjon og vedlikehold av offshore-infrastruktur. Foto:  DOF

I tillegg til utviklingsmulighetene, løfter Hamre frem samholdet og lagånden som en viktig grunn til å bli i selskapet.

– Det er en familiementalitet her som var avgjørende for at vi kom oss gjennom oljebransjenedturen og covid. Med den kraftige veksten er det i dag en veldig optimisme.

Satser på ROV-teknologi 

Den siste Equinor-kontrakten omfatter blant annet IMR (Inspection, Maintenance and Repair) av installasjoner på norsk sokkel i en treårsperiode, med opsjon på tre nye år.

Fra DOF-fartøyet Skandi Skansen. Flåten til DOF er spesialisert for offshoreoperasjoner, og et stort antall av fartøyene er utstyrt med ROV. <i>Foto: DOF </i>
Fra DOF-fartøyet Skandi Skansen. Flåten til DOF er spesialisert for offshoreoperasjoner, og et stort antall av fartøyene er utstyrt med ROV. Foto: DOF 

– Det betyr at vi har behov for mange ingeniører både på land og offshore. ROV-relaterte stillinger er blant de tekniske rollene som må fylles, sier Hamre.

Med økt etterspørsel etter ROV (fjernstyrte undervannsfarkoster) kommer også et økt behov for nytenkning.

– Vi har testet fjernstyring på en Observation ROV med godt resultat. Vi ønsker å videreutvikle denne metoden, og vurderer hvilken teknologi og kompetanse vi trenger til dette, sier Lønnestad.

– Prosjektgjennomføring og ny teknologi går hånd i hånd, det er der jeg og Gyrid møtes, fortsetter Hamre.

Ny patent for spoling av fibertau 

DOF har et samarbeid med SINTEF og en rekke teknologiselskaper. Men noe av det aller mest spennende på den lange listen over nye initiativer, er en egenutviklet oppfinnelse.

– Jeg elsker kunnskapen og entusiasmen rundt faget som mange av kollegene mine viser, sier Gyrid Irene Lønnestad.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Jeg elsker kunnskapen og entusiasmen rundt faget som mange av kollegene mine viser, sier Gyrid Irene Lønnestad.  Foto:  TUM Studio

DOF har søkt patent på et konsept for håndtering og spoling av fibertau om bord på ankerhåndteringsfartøy.

– Spoleanordningen kan spole både av og på fibertau som står på transporttromler plassert på dekk, forklarer Lønnestad.

– Tidsbruk og kostnader blir betraktelig redusert; med dette konseptet får man en betydelig økning i kapasitet for transport og installering av fibertau.

Lyst til å jobbe i DOF? »

Lønnestad har selv ingen teknisk bakgrunn. Hun har en master i organisasjonsutvikling, men har jobbet store deler av yrkeskarrieren med kvalitet og HMS. Da hun i 2021 forlot DOF, var hun regionleder for HMS og kvalitet.

DOF-hovedkontoret ligger rett ved VilVite-senteret på Møhlenpris, en kort gåtur fra Bergen sentrum.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
DOF-hovedkontoret ligger rett ved VilVite-senteret på Møhlenpris, en kort gåtur fra Bergen sentrum.  Foto:  TUM Studio

– Selv om jeg trivdes, så hadde jeg behov for å se hvordan ting ble gjort andre steder.

Arbeidsmiljøet og nysgjerrigheten på en ny rolle brakte henne etter tre år tilbake til DOF.

Silje Haukeland, Gyrid Irene Lønnestad, Sara Kjelby og Agnete Strømme slår av en prat i sosial sone.  <i>Foto:  TUM Studio</i>
Silje Haukeland, Gyrid Irene Lønnestad, Sara Kjelby og Agnete Strømme slår av en prat i sosial sone.  Foto:  TUM Studio

– Min oppgave er å plukke opp initiativer og sette det hele i system. Flere av disse initiativene handler om å arbeide smartere, gjerne i form av bedre prosesser og digitale verktøy.

Bred fornybarsatsing 

Samtidig som offshoremarkedet har fått et oppsving, er DOF opptatt av å posisjonere seg for fremtiden.

I dette ligger det en omfattende innsats for effektivisering. Bærekraft vektlegges – blant annet ved å utnytte data for optimalisering av forbruk og mer prediktivt vedlikehold.

– Fornybarsatsing handler ikke bare om havvind og karbonfangst. Det handler også om å spare ressurser og å ta ned belastningen på naturen, poengterer Lønnestad.

Med to store Equinor-prosjekter under oppseiling forteller Thomas Hamre at behovet for ingeniører er stort.  <i>Foto:  DOF</i>
Med to store Equinor-prosjekter under oppseiling forteller Thomas Hamre at behovet for ingeniører er stort.  Foto:  DOF

Blant oppdragene DOF utfører er opprydning på havbunnen når olje- og gassinstallasjoner avvikles. Disse prosjektene klarer ofte å gjenvinne 97-98 prosent av materialer som blir plukket opp.

– DOF er involvert i hele livsløpet til offshoreinstallasjoner, fra planlegging til dekommisjonering. Vi gjør det meste uten å bygge selve produksjonsutstyret, forklarer Hamre. 

For han er de varierte arbeidsoppgavene noe av drivkraften i jobben. Et nytt prosjekt innebærer små og store utfordringer som må takles underveis.

– Hvis du er en som stiller opp og liker utfordringer, blir du gitt ansvar i DOF, sier han med et smil. 

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra DOF