Elbil er ikke bare penger spart, det er også teknologisk innovasjon
Det finnes mange gode grunner til å kjøpe seg elbil, og det er gjerne de økonomiske fordelene som veier tyngst: Avgiftsfritak, rimelig eller gratis parkering og bom, samt billigere vedlikehold. Det er fortsatt mye penger å spare ved å kjøre elektrisk. I tillegg er det jo mange som absolutt bryr seg om det miljømessige.
Men sett bort fra at det er gunstig både for lommeboka og miljøet, er det fortsatt veldig mye spennende som skjer i elbil-bransjen - og nye elbiler er gjerne i front når det gjelder spennende teknologiske nyvinninger.
Dette er en filosofi Nissan har satset tungt på. Deres elbiler er populære, effektive og lettkjørte, men det betyr ikke at man kan hvile på laurbærene når det gjelder videre utvikling. Det skjer svært mye spennende også «under panseret».
Fremtidsteknologi finnes i dag
– Vi ønsker å være ledende på elbil, og vi har en strategi som består av tre pillarer: Intelligent Power, som går på fremdriftsystemer og energieffektiviteten i dem; Intelligent Driving, som handler om førerassistanse og utvikling av selvkjørende biler; samt Intelligent Integration, som går på integrasjon mot det elektriske økosystemet, sier Frode Langli, markedssjef i Nissan.
Det kanskje mest unike med denne strategien er en ganske nyskapende måte å kjøre på. Det er en teknologi som kalles for e-Pedal, og betyr at gasspedalen brukes til både gassing og brems. Når du slipper opp pedalen, begynner bilen å bremse ned, og vil til slutt stanse helt.
– Vi har sett på kjøremønstre rundt om i verden, og kommet frem til denne teknologien som en veldig effektiv og logisk løsning. I prinsippet er det som å kjøre en radiobil. Når du slipper opp gassen, vil bilen først sette i gang med å regenerere strøm, noe som bidrar til bedre rekkevidde, og etter behov vil den koble inn bremsene, sier Frode Langli.
I praksis betyr det at du styrer bilen med én bevegelse. Slipper du pedalen helt, vil bilen bremse helt ned.
Nissan har ikke kvittet seg med den tradisjonelle bremsepedalen - den er fortsatt der, og e-Pedal kan deaktiveres med en knapp. Da vil du kjøre med to pedaler, som vanlig. Selv om du bruker e-Pedal, kan du fortsatt også bremse med den vanlige bremsepedalen, om det for eksempel oppstår en akutt situasjon.
– Når det er sagt ser vi at de fleste foretrekker e-Pedal. Det er en veldig effektiv løsning, og vi har målt at 90% av kjøringen foregår bare med den ene pedalen.
Stadig mer automatisert
Det er flere fremtidsrettede teknologier inne i bildet hos Nissan. Pro Pilot er navnet på en slags avansert cruise control, der bilen bruker sensorer for å registrere veimerkinger, og hjelper føreren med å holde seg innenfor disse. Det er rett og slett et hjelpemiddel som er myntet på motorveikjøring, og som sørger for at du holder deg i kjørebanen og i trygg avstand til andre biler.
– Systemet krever fortsatt at du holder hendene på rattet, og slipper du rattet vil du blir varslet med lyd. Til slutt vil bilen bremse ned og stoppe. Og hvis du svinger brått, vil du overstyre systemet, som da ikke vil holde deg i filen. Dette er et hjelpemiddel, ikke erstatning for føreren, presiserer Frode Langli.
Et annet hjelpemiddel som bør gjøre livet lettere, er det Nissan kaller for Pro Pilot Park, altså en løsning som gjør at bilen registrerer parkeringsplasser. Hvis du da holder parkeringsknappen inne, vil bilen selv kunne rygge inn for deg og parkere. Dette gjelder både parallellparkering og lommeparkering, ifølge Frode Langli.
– Alt dette er våre første trinn i retning helt autonome biler. Det er mange nye, automatiserte teknologier vi jobber med, og som vil rulles ut til modellene våre på sikt, sier markedssjefen.
Økonomi og miljø
Rekkevidde er et moment mange potensielle elbil-eiere fortsatt er nervøse for, og Frode Langli lover at det er noe som det blir kontinuerlig jobbet med. Den nye Nissan Leaf-modellen har blant annet større energitetthet i batteriet enn det som har vært tilfellet før. Kapasiteten er på 40 kWt, samtidig som batteriet har samme størrelse som tidligere.
– Vekten på batteriet er 310 kilo, så det er litt tyngre enn forrige generasjon, men sammenlignet med fossildrevne biler, er ikke Leaf nevneverdig mye tyngre, sier Frode Langli.
Han viser også til at Nissan har programmer for gjenbruk av batterier på en mest mulig forsvarlig måte.
Samtidig bidrar bilene til redistribusjon av strømmen. Det er i dag en utfordring for strømnettet at det opplever enorme topper på forbruket på visse tider. For å jevne ut disse toppene kan bilene som står til lading avlaste nettet - de kan ta til seg strøm når belastningen ikke er så stor, og tilbakeføre strøm til nettet når det trengs, for eksempel.
– Dette er allerede blitt innført blant annet i København, der det finnes et prosjekt som skal bevise at elbilene kan bidra til å jevne ut belastningen i strømnettet. Det kalles for Vehicle-to-Grid, sier Frode Langli.