Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Jernbanebrua har stått i 145 år – slik brukes toppmoderne teknologi for å sjekke tilstanden

Droner, båter og online-sensorer benyttes når Scan Survey monitorerer Rolvsøysund bru.
Del
Produsert av TUM Studio

Det er nærmere 3000 jernbanebroer i Norge, og mange av dem begynner etter hvert å bli ganske gamle. Den eldste jernbanebroen som ble bygd i Norge ble oppført på Hovedbanen i 1851.

Jernbanebrua over Rolvsøysund ble bygd i 1879, og den er forsterket i flere omganger. I 2009 ble den rustet opp for å holde i 20 år, altså til 2029. I området rundt Rolvsøysund er det kartlagt utfordrende grunnforhold med varierende dybde til fjell, som også påvirker broens fremtid.

Det er i utgangspunktet planlagt en ny bro over Rolvsøysund, men det er ikke helt avklart når byggingen eventuelt kan settes i gang. Per nå er det essensielt å få inn pålitelige data om tilstanden på eksisterende bro, og hvor lang levetid den kan ha.

Nøyaktig måling over flere år

Deteksjon av endringer i høyde krever setningsnivellement over lange avstander til fast fjell. <i>Foto:  Scan Survey</i>
Deteksjon av endringer i høyde krever setningsnivellement over lange avstander til fast fjell. Foto:  Scan Survey

Jobben med å vurdere tilstanden har gått til Scan Survey, og de ser frem til flere spennende år med oppfølging av broen. Scan Survey har allerede utført årlige kontroller av Rolvsøysund bru siden 2006, og disse målingene inngår som viktige historiske data i prosjektet.

Dette nye prosjektet med automatisk monitorering samler inn data om setningsendring, helningsendringer og posisjonsendringer på broen gjennom hele året.

– Det ble utlyst anbud fra Bane NOR for etablering av automatisk monitorering av broen, som Scan Survey vant. Deres jobb er å måle broen de neste to årene, og se hvordan den oppfører seg.

– De skal se hvordan den beveger på seg i løpet av forskjellige årstider, hvordan brofundamentene rører på seg, hvordan tilstanden er under flom og andre forhold. Ikke minst vil vi sjekke hvordan broen oppfører seg når det kjører tog over. For fremtiden til broen er det viktig å ha på plass nok data med høy kvalitet for å kunne komme med kvalifiserte avgjørelser om videre bruk av broen frem mot 2030 og forbi.

Scan Survey satte i gang med å utplassere måleutstyr i høst. De innrømmer at bare det å rigge opp til oppgaven var en krevende jobb:

– Scan Survey har foretatt målinger på broa i 20 år, og hadde derfor et godt utgangspunkt for å etablere og montere utstyret som trengs for en slik jobb. Erfarne landmålere fra Scan Survey reiste ut i båt til alle fundamentene, med høyt fokus på sikkerhet og sikring, da det ikke fristet å falle ut i Glomma i november-mørket. Det tok cirka en uke å montere alt utstyret, etablere de automatiske målerutinene og kvalitetskontrollen som utføres fortløpende.

Gode feltrutiner sikrer effektiv montering av måleinstrumentene. <i>Foto:  Scan Survey</i>
Gode feltrutiner sikrer effektiv montering av måleinstrumentene. Foto:  Scan Survey

Bruker all sin kompetanse for presise resultater

Det er mye avansert teknologi som er plassert på og rundt broen, og som kan fange opp de minste endringer og bevegelser. Grunnforholdene i området er varierende, med naturlige setninger, noe som byr på flere utfordringer for måleprogrammet. Derfor kontrolleres fastmerkene jevnlig, med både presisjonsnivellement og grunnlagskontroll.

Scan Survey forteller at det er satt ut til sammen åtte triaksiale tilt-sensorer på brofundamentene, disse fanger opp helning og vridning. Det er også satt ut 40 prismer som måles inn av en totalstasjon montert på land. Disse målingene gir nøyaktig endring i posisjon og setning, og alle eventuelle bevegelser av brofundamentene. 

Elvebunnen er kartlagt med multistråle ekkolodd. Endringsplott produseres ved nykartlegginger. <i>Illustrasjon:  Scan Survey</i>
Elvebunnen er kartlagt med multistråle ekkolodd. Endringsplott produseres ved nykartlegginger. Illustrasjon:  Scan Survey

– Vi har mange avdelinger som har vært involvert og bidrar til nøyaktige og pålitelige data. Avdelingen for landmåling sikrer kvaliteten i måleprogrammet, avdelingen for mobile mapping har droner som kan ta ortofoto og nærbilder for inspeksjon, avdelingen for setningskontroll sikrer kvaliteten av fastmerkene med jevnlige manuelle kontroller. Der er utført klassisk landmåling med totalstasjon etter høye krav for å ha et godt utgangspunkt for fremtidige kontroller fra det automatiske monitorering programmet.

– Vi får brukt all vår kompetanse og alt det vi har lært i mange år. Dette er rett og slett en totalleveranse av alt man trenger for å følge opp en slik bru med kvaliteten som kreves, sier Scan Survey. 

Det har også blitt utført målinger med multistråle-ekkolodd i elven under og rundt broen. Dette vil gi viktig informasjon angående fundamentenes stabilitet. Ved flere runder med målinger kan man se hvordan sedimentene rund brofundamentene eroderes eller bygger seg opp.

Sanntidsdata og analyse

Trådløse tilt-sensorer med landmålingsprismer er montert på alle brofundamentene. <i>Foto:  Scan Survey</i>
Trådløse tilt-sensorer med landmålingsprismer er montert på alle brofundamentene. Foto:  Scan Survey

Målingene foregår så godt som i sanntid. Sensorene kan stilles til å sende av gårde data så ofte som det er behov, enten det er hver time eller hvert kvarter. Dataene analyseres av Aas-Jakobsen sammen med bro- og geoteknikerne til kunden, og alle de involverte aktørene har tilgang til en egen portal med visuelle fremstillinger av broen og elementene, og alle nødvendig data.

Alt skjer automatisk, og håndteres fra kontorene til Scan Survey, bortsett fra eventuelt vedlikehold, og manuelle kontroller av totalstasjonen om det oppdages ustabilitet i fastmerker eller fundamenter.

Monitoreringssystemet har automatisk varsling ved bevegelse over definerte grenseverdier.

Totalt 40 prismer monitoreres i grunnriss og høyde. Mindre bevegelser er ofte korrelert med endringer i temperatur. <i>Illustrasjon:  Scan Survey</i>
Totalt 40 prismer monitoreres i grunnriss og høyde. Mindre bevegelser er ofte korrelert med endringer i temperatur. Illustrasjon:  Scan Survey

– Resultatet gir et mye mer komplett bilde av alt som skjer. Tidligere kunne vi tilby årlige målinger, nå måler vi kontinuerlig. Vi har utrolig mye mer informasjon når det gjelder hvordan broen oppfører seg under forskjellige forhold.

Grunnlag for fremtidige beslutninger

Økende ekstremvær legger stadig større press på samferdselsinfrastruktur. Derfor er det viktig med best mulig informasjon for alle de som er involvert i å utvikle og vedlikeholde infrastrukturen.

– Kunden får veldig mye verdi ut fra dataene. Det kan hende at vi finner ut at broen står bra og det ikke er nødvendig med forbedringer. Sammen med inspeksjoner, måledata fra tidligere år og resultatene fra de kommende to årene vil Bane NOR ha et veldig godt utgangspunkt for fremtidige avgjørelser angående Rolvsøysund bro.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Scan Survey