Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Scan Survey investerer i Mobile Mapping fra Leica

Del

Scan Survey, en av Norges ledende aktører innenfor oppmåling og produksjon av digitale terrengmodeller, har tatt i bruk nyeste teknologi fra Leica Geosystems.

Andreas Torsvik, Daglig Leder i Leica Geosystems, gratulerer Vegard Bruer, Daglig Leder i Scan Survey, med nytt Mobile Mapping system.
Andreas Torsvik, Daglig Leder i Leica Geosystems, gratulerer Vegard Bruer, Daglig Leder i Scan Survey, med nytt Mobile Mapping system.

Teknologiutviklingen innenfor sensorer, digital signalbehandling, data-chiper og programvare, tilsier at man må oppgradere selv de mest avanserte og kostbare systemene med jevne mellomrom. Som et av de første selskapene i verden, startet Scan Survey med Leica laserskannere på kjøretøy tilbake i 2017.

Gode erfaringer, imponerende resultater og mange oppmuntrende tilbakemeldinger fra kunder senere, ble valget igjen Leica når nytt system skulle anskaffes i 2023, denne gangen Leica TRK. Igjen er Scan Survey først i Norden og blant de første i verden.

– Punktskyene som produseres varierer i størrelse. Prosjektene varierer mellom 1-2 km opp til 200-500 km og krever mye erfaring og kunnskap. Vi vet hva som kreves av rutiner og systematisk opplæring av kompetente sivilingeniører for å operere utstyret. Slik var det med bilsystemet (Leica Pegasus:Two) og ryggsekksystemet (Leica Pegasus:Backpack) i 2017, og slik er det også med vårt nye TRK-system i 2023, sier Halvor Vadder, ansvarlig for Mobile Mapping i Scan Survey.

Alle våre systemoperatører har erfaring fra tradisjonell og praktisk landmåling. Denne erfaringen har stor verdi når vi nå benytter TRK-systemet på bil, tog og andre plattformer som gir effektiv datafangst i det enkelte prosjekt. For eksempel er ATV, båt og snøscooter mulige bærere av systemet.

BIM modeller, digitale tvillinger og 3D reality capture

Systemet skanner 2,4 millioner punkter per sekund, fotograferer fortløpende 360-bildebobler og benytter treghetsnavigasjon (INS) og alle GNSS-systemer til posisjonering (GPS, GLONASS, Galileo, Beidou, m.fl.).
Systemet skanner 2,4 millioner punkter per sekund, fotograferer fortløpende 360-bildebobler og benytter treghetsnavigasjon (INS) og alle GNSS-systemer til posisjonering (GPS, GLONASS, Galileo, Beidou, m.fl.).

Moderne kartlegging og digitale fremstillinger av virkeligheten har fått ulike begreper og buzz-words, som ofte brukes om hverandre. For oss er det positivt at teknologi og systemleverandørene hele tiden utfordrer hverandre om å levere de beste og mest effektive systemene, forteller markedsansvarlig i Scan Survey, Håkon
Andresen.

– Vi gleder oss til å bruke vår erfaring og fagkompetanse slik at våre kunder også høster gevinster fra denne imponerende og kontinuerlige teknologiutviklingen.

Konkrete og signifikante forbedringer

Scan Survey har store forventninger til sitt nye Leica TRK-system, inkludert mer robust og bedre navigasjon i områder med dårlige GNSS/GPS-forhold, typisk byområder med høy bebyggelse, trange daler og i veg- og jernbanetunneler. Bildekvaliteten, brukergrensesnittet, prosessering i sanntid og detaljeringsgraden er andre forbedringer.

TRK-systemet er også enklere å mobilisere til mer fjerntliggende oppdrag, for eksempel på Svalbard, i Norden og internasjonalt.

– Vi er også bevisst på at kundene og samfunnet blir stadig mer miljøbevisst, sier Andresen.

Det er viktig for Scan Survey å kunne utføre «fossilfri» prosjektgjennomføring med dette systemet.

Det ligger både en miljøgevinst i at man kan montere systemet på el-biler, samt at økt effektivitet og raskt feltarbeid dekker større arealer med vesentlig lavere utslipp enn tidligere.

Tiden – den fjerde koordinat

Systemet er godt egnet for transport til oppdrag langt unna Oslo. Bruk av lokale kjøretøy og ulike plattformer gir reduserte kostnader og rask prosjektgjennomføring.
Systemet er godt egnet for transport til oppdrag langt unna Oslo. Bruk av lokale kjøretøy og ulike plattformer gir reduserte kostnader og rask prosjektgjennomføring.

I tillegg til nøyaktig bestemmelse av X, Y og Z, er raske og jevnlige leveranser viktig. Ofte betegnes derfor tidspunktet for kartleggingen som den fjerde koordinat. Mange steder kartlegges kun ved bestemte behov, andre steder kartlegges mer regelmessig, for eksempel ved utbygging eller rehabilitering hvor man vil vite mest mulig om anlegget, før, under og etter ferdigstillelse. Datasettene struktureres og er lett tilgjengelige som både prosjekteringsunderlag og «As-built»-dokumentasjon.

Uforstyrret og detaljert måling i 80 km/t

Leica TRK kan monteres på de fleste kjøretøy, lokomotiv, vogner og fartøy. Med standard takgrind og effektiv kalibrering produseres det punktskyer, 360-bilder og 3D-modeller i opptil 80 km i timen. Slik forstyrrer man ikke annen veg- og jernbanetrafikk og behovet for personell er redusert til en dyktig systemoperatør.

Teknologien gir også store fordeler som redusert bruk av nattarbeid, eliminert trafikksperring, forbedret HMS og generelt redusert slitasje på feltmannskapene.

Raskere og mer detaljerte 3D-modeller

– I markedet produseres punktskyer med ulikt utstyr og varierende kvalitet, forteller Andresen. De dårligste og rimeligste metodene gir mye støy og unøyaktige data. For mange oppgaver er disse datasettene tidkrevende, om ikke umulig, å benytte videre til digitalisering og dokumentasjon. Med Leica TRK-systemet produserer vi så nøyaktige, detaljerte og fullstendige punktskyer at vi kan digitalisere ut kantstein, aktuell veg-situasjon, jernbaneskinner, ledningsnett og andre viktige detaljer med nøyaktighet på cm-nivå.

 
 

Nå er Scan Survey på veien med neste generasjons Mobile Mapping system: millioner av målinger pr sekund og sylskarpe detaljer på cm-nivå er i produksjon.

Slik fungerer Mobile Mapping »
Var denne artikkelen nyttig?