Slik ble Trimbles planleggingsverktøy bedre kjent i vegsektoren
Trimble: Trimble Solutions er markedsleder i Norden innen programvareløsninger for prosjektering av samferdselsinfrastruktur. Selskapet ble grunnlagt i Norge på en modellbasert, tverrfaglig programvarevisjon, og har helt siden 1988 vært en pionér innen utvikling av prosjekteringsverktøy for infrastrukturprosjekter.
Utfordringen: Trimbles planleggingsverktøy har medvirket til at flere store vegutbygginger de senere årene har latt seg gjennomføre på en smidig og kostnadseffektiv måte. Mange i bransjen er ikke klar over hvor store fordeler man kan oppnå ved å utnytte de ulike verktøyene, og hvordan disse kan kombineres for ytterligere gevinster. Dette var bakgrunnen for at Trimble ønsket å profilere seg sterkere.
– TU er en god kanal hvor vi når våre kunder og deres oppdragsgivere, sier Heidi Berg i Trimble.
Som Norges viktigste nettsted for teknologi og teknologibransjen har TU høy troverdighet og cirka 900.000 lesere i måneden.
Ukentlig publiseres kommersielle artikler blant det redaksjonelle innholdet på tu.no. Annonsetekstene frontes høyt på forsiden, tydelig merket som kommersielt innhold.
Løsningen: Trimble er en av kundene som gjennom innholdsmarkedsføring rettet mot TU-publikummet har oppnådd gode resultater. Ved å løfte frem konkrete vegprosjekter som E6 Fjerdingen-Grøndalselv, E16 Bjørum-Skaret og E18 Tvedestrand-Arendal har Trimble økt kunnskapen om hva som er mulig. Ulike aktører har beskrevet hvordan de har brukt Trimbles BIM-løsninger. Byggherre, prosjekterende rådgiver og entreprenør har kunnet samarbeide tettere og mer sømløst enn tidligere. De har hatt bedre kontroll på fremdriften og lettere løst utfordringer underveis.
– Vi har mange flinke kunder som gjør mye bra med hjelp fra våre løsninger. Dette er alltid spennende å høre om, og slike historier vil vi gjerne dele med andre, sier Heidi Berg.
Resultatene: En serie artikler fra 2019-2022 har vekselvis fokusert på Trimbles ulike verktøy og på hvordan flere av disse kan samkjøres. Etter publisering lages det for hver artikkel en rapport med statistikk og kommentarer til hvordan den har prestert. Tallene viser at TU-leserne over tid har fått et stadig bedre innblikk i Trimbles planleggingsverktøy. Flere av artiklene er også lagt ut på Trimbles egne nettsider.
– Vi er veldig fornøyd med resultatene og responsen, forteller Berg.
Hvorfor TUM Studio: TU Medias egen avdeling for innholdsproduksjon står bak de fleste kommersielle artiklene som publiseres. I TUM Studio jobber erfarne skribenter og prosjektledere for å skape innhold spesielt rettet mot TU-leserne. Som en del av et mediehus som omfatter Teknisk Ukeblad og Digi.no, har TUM Studio kunnskap om hva som treffer.
– Vi valgte å bruke TUM Studio fordi vi trenger hjelp til å få skrevet artiklene, både kapasitetsmessige og for å få dem i en lettfattelig og god form som ikke blir for teknisk, men likevel får frem det viktigste. Samarbeidet underveis har vært supert, konkluderer Berg.
Innholdsmarkedsføring på tu.no kan kombineres med publisering i sosiale media, display- eller papirannonsering i Teknisk Ukeblad. Vil du vite mer om hvordan TUM Studio jobber eller få et tilbud? Ta kontakt med en av våre selgere.