Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Sveits bygger 500 kilometers tunnel for autonom transport

Sveitserne vil skape et autonomt underjordisk transportsystem som strekker seg gjennom hele landet.
Sveitserne vil skape et autonomt underjordisk transportsystem som strekker seg gjennom hele landet. Foto: CST
Del
Produsert av TUM Studio

Se for deg et autonomt transportsystem som frakter varer til og fra sentrumsnære huber i de største byene. Som reduserer ulykkesrisiko, trafikkbelastning, forsinkelser og miljøpåvirkning ved rett og slett å legge transporten under bakken.

Det høres ut som et vidløftig fremtidsscenario som ville ta flere tiår å realisere, selv i et lite land som Sveits. Men sveitserne har satt seg fore å gjennomføre det spektakulære prosjektet: Et helt nytt, 500 kilometer langt nettverk av frakttunneler, der 70 kilometer skal stå ferdig innen 2031.

Cargo sous terrain (CST) er navnet. Totalkostnaden er estimert til svimlende 300-350 milliarder kroner, privat finansiert. 

CST er en paraplyorganisasjon for alle aktørene i prosjektet, de fleste innen transport, logistikk, handel og telecom. Blant disse er Coop, Swisscom og Swiss Post. 

Sveitserne er kjent for kvalitet gjennom sveitserost og eksklusive klokker. Men lista legges høyt når de nå skal gjennombore terrenget fra Geneve i sør til St. Gallen i nordøst.

Joachim Salomonsen ved BuildingPoint, som er leverandør av produkter fra blant annet Trimble. <i>Foto:  privat</i>
Joachim Salomonsen ved BuildingPoint, som er leverandør av produkter fra blant annet Trimble. Foto:  privat

– Det finnes ikke noe lignende andre steder i verden. Ambisjonene er skyhøye, dimensjonene enorme.

Dette sier Joachim Salomonsen, produktmanager for infrastruktur ved BuildingPoint Sveits om CST.

Ikke minst er det veldig mye som skal skje samtidig. En god flyt i planlegging og gjennomføring er essensielt. Der spiller Trimble Quadri og den nye IFC 4.3 standarden en sentral rolle. 

I gang med teststrekning

I fjor høst flyttet Salomonsen til Sveits, blant annet for å støtte planleggingen av gigantprosjektet med programvare og BIM-kompetanse.

– Det har vært seks intensive måneder så langt. Jeg har inntrykk av at jobben er en større del av livet og identiteten til folk her enn det er i Norge. Men det er spennende med en annen kultur, et nytt språk og utfordrende arbeidsoppgaver, sier nordmannen.

Sveits har mange av de samme utfordringene som Norge når det kommer til topografi og et kupert landskap, samt store geologiske variasjoner.

I tillegg får 80 prosent av sveitserne vannet sitt fra grunnvann, derfor er flere bekymret for påvirkningen fra dette prosjektet. I sum er det betydelige usikkerhetsfaktorer i forhold til tids- og kostnadsrammen.

I første omgang skal det bygges en teststrekning på 70 kilometer. Tunnelen legges 40-80 meter under bakken, med tre felt hvorav ett i hver retning og ett servicefelt i midten.

De selvkjørende transportenhetene skal ikke gå raskere enn ca 30 km/t, til gjengjeld vil godset kunne mates inn og ut fra huber på overflaten i en jevn, kontinuerlig flyt.

Slik er den planlagte traseen for transporttunnelen. Sveitserne har håp om første spadetak i 2026.  <i>Foto:  CST</i>
Slik er den planlagte traseen for transporttunnelen. Sveitserne har håp om første spadetak i 2026.  Foto:  CST

– Målet er å redusere tungtrafikken med opptil 40 prosent, og med kun bruk av fornybar energi vil det bli en betydelig reduksjon i klimagasser sammenlignet med andre transportløsninger.

Det er mye som gjenstår når det kommer til detaljplanlegging, politisk behandling og vedtak rundt arbeid med tunnelløp, plassering av huber og logistikken for videre transport. Men prosjekteringen av strekningen mellom Härkingen og Zürich er i full gang.

Bruker den nye IFC 4.3-standarden

Tidsperioden for planlegging og bygging strekker seg over mer enn 20 år. Det er derfor en grunnleggende suksessfaktor å bruke en åpen og sertifisert standard for all modellinformasjon og kommunikasjon.

Dette har CST funnet i IFC (Industry Foundation Classes), og med ISO-sertifiseringen av IFC 4.3 i januar er denne standarden nå også tilrettelagt for infrastrukturprosjekter. 

Programvareselskapet Trimble har over flere år bidratt i utviklingen av IFC 4.3. Tidligere i år lanserte de en ny versjon av samhandlingsprogrammet Trimble Quadri, som er bygd på denne.

Les mer om Trimble Quadri &gt;&gt;

Dermed kan en modellere både geometri, informasjon, struktur og relasjoner direkte i IFC-formatet. Dette var avgjørende for at CST valgte å bruke Quadri som en felles samhandlingsplattform for prosjektet. 

Transportenhetene vil bevege seg i en jevn strøm, i 30 km/t.  <i>Foto:  CST</i>
Transportenhetene vil bevege seg i en jevn strøm, i 30 km/t.  Foto:  CST

– CST ønsket seg en løsning som både gjør det mulig å arbeide i mange ulike verktøy og programmer, og samtidig lagre alle objekter med tilhørende informasjon i en felles modell for samhandling og koordinasjon. De har lagt listen høyt for å gjøre arbeidet mest mulig fremtidsrettet, sier Salomonsen.

Han forteller videre at Virtual Design and Construction (VDC) gjennomsyrer hele prosjektet. De teknologiske løsningene må derfor støtte opp rundt mange ulike prosesser, og fungere for alle prosjektdeltakere – ikke bare de som tradisjonelt har jobbet med prosjektering og modellhåndtering.  

– En bruker derfor også webapplikasjonen Trimble Connect. Denne er tett integrert med Quadri, og gir et enklere innsyn i modellen, verktøy for sakshåndtering og  informasjonshåndtering.

I tillegg har Trimble Connect et åpent API, dette forenkler informasjonsutvekslingen med andre prosessverktøy som Power BI.

Utfordringer underveis 

Det er alltid spennende å være først ut og jobbe med en helt ny standard, men det er ikke problemfritt.

Selv om Trimble har innarbeidet IFC 4.3 i sine produkter, er ikke kompatibiliteten helt på plass hos alle andre leverandører og tjenester. 

Skal fordelene med IFC 4.3 utnyttes fullt ut, må standarden fungere sømløst i alle integrasjoner mellom Quadri og de ulike BIM-verktøyene.  <i>Foto:  Trimble</i>
Skal fordelene med IFC 4.3 utnyttes fullt ut, må standarden fungere sømløst i alle integrasjoner mellom Quadri og de ulike BIM-verktøyene.  Foto:  Trimble

– Det har vært spesielt store utfordringer knyttet til eksterne verktøy som CST ønsker å bruke for kontroll og validering av objektene i modellen. Heldigvis gir Quadri bred fleksibilitet i både import og eksport, noe som gjør det mulig å finne «workarounds». 

Både Salomonsen og Trimble har de siste månedene lagt inn et ekstra gir for å få brikkene på plass, og tilbakemeldingene fra CST har vært verdifulle.

Det er i tillegg arbeidet intensivt med oversetting av programvaren til tysk, og med konfigurasjoner for det sveitsiske markedet. 

Quadri er utviklet i Norge over en periode på mer enn 35 år, og har her tradisjonelt vært brukt sammen med programpakken Novapoint. Denne tilbyr flere sterke verktøy for prosjektering av fag innen infrastruktur, og er fullt ut integrert med Quadri. 

– For min egen del er det nytt at Quadri på CST kun brukes for å sammenstille data og ikke til prosjektering, altså som en ren CDE(Common Data Environment)-løsning. Derfor har jeg selv sett nye funksjoner og bruksområder de siste månedene, sier Salomonsen.

Dette henger tett sammen med overgang fra filbasert til objektbasert arbeidsmetode, som også ligger til grunn for hvorfor CST valgte å arbeide med Quadri. 

Logistikken er viktig for optimal flyt mellom det underjordiske systemet og den videre distribusjonen til/fra hubene på overflaten.   <i>Foto:  CST</i>
Logistikken er viktig for optimal flyt mellom det underjordiske systemet og den videre distribusjonen til/fra hubene på overflaten.   Foto:  CST

– For oss som har jobbet med Novapoint som del av Quadri, har dette vært en selvfølge, men det er ikke standarden i Sveits. Her er alt filbasert, og da er en «låst» til struktur og utvalg av objekter som følger fila. Med objektbasert arbeid har en langt større fleksibilitet, og dette er grunnleggende for å nyttiggjøre seg av mulighetene med IFC-standarden, utdyper han. 

Innholdsrikt og fremtidsrettet

IFC 4.3 åpner en verktøykiste for infrastrukturprosjekter, som tidligere bare har vært tilgjengelig for bygninger. Spesielt interessant er mulighetene for fritt å definere romlige strukturer, grupperinger og relasjoner mellom elementer.

Dette gir blant annet en betydelig mer oversiktlig modell, hvor det er enkelt å finne frem og gjøre utvalg av objekter. I tillegg gjør relasjonene det enklere å forstå hvilke elementer som hører sammen. 

En åpen og oversiktlig modell har stor verdi på et prosjekt som dette.  <i>Foto:  CST</i>
En åpen og oversiktlig modell har stor verdi på et prosjekt som dette.  Foto:  CST

– Dette betyr at du for eksempel kan kategorisere objekter etter fag, geografisk plassering eller fase. I en mengdeberegning kan du da bare klikke på en veistrekning og be om å få alle elementer som tilhører denne veien, med mengde. På grunn av relasjonene så vet programmet hvilke objekter det skal inkludere.

IFC 4.3-formatet omfatter også egne elementer for å knytte materialer, tid, kostnader og ressurser til objektene, typisk benevnt som 4D, 5D og 6D BIM. Dette gjør at formatet også vil være til hjelp i prosjektstyring, kostnadsestimat, ressursplanlegging, miljøanalyser samt drift og vedlikehold.

Samlet sett vil en fremtidsrettet VDC-satsing, støttet av en IFC-basert modell, være avgjørende for hele prosjektet.

I første omgang må CST lykkes i å lande teststrekningen innenfor de oppsatte rammene. Det endelige målet er at Sveits innen 2045 skal etablere 500 kilometer med transporttunneler – tilsvarende kjøreavstanden mellom Oslo og Trondheim.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Trimble