Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Dette er løsningen som gir fjordene renere luft og sparer penger i havbruk

Del

– I dag, det er dagen vi setter den første containeren på en fôrflåte og begynner leveransene for alvor, sier Vidar Rabben, administrerende direktør i Fjord Maritime på Vestlandet.

Vis mer

Han har grunn til å glede seg: I den lille containeren, fullpakket av elektriske komponenter fra Bosch Rexroth, som heises ned på dekket til en fôrflåte, finnes en løsning som kan spare både miljø og penger i de norske fjorder. 

Med havbruksnæringen i fjordene våre, følger også en stor industri i kjølvannet, og forurensningsutfordringer. Fôrflåtene har oppgaven med å lagre fiskefôr og fordele denne ut til fisken. De ser ut som litt store lektere, og har omfattende fasiliteter ombord. Fasiliteter og utstyr som bruker mye strøm, og hvor landstrømstilkobling ofte er begrenset og kostbar.

– Langs vår langstrakte kyst ligger det tilnærmet tusen forflåter. Omtrent halvparten har allerede, eller vil få, tilkobling til landstrøm, mens av ulike årsaker har resten sin kraftproduksjon fra dieselgeneratorer, forklarer Rabben.

Dieselgeneratorene på fôrflåtene skal levere strøm til driften av fôringssystemer og annet driftsrelatert utstyr, i tillegg innehar mange fôrflåter egne kontrollrom for overvåkning av fisken, samt bofasiliteter til arbeiderne som tilbringer mye tid på flåtene.

Generatorene er overdimensjonert

 
 

– Dagens utfordring er at mange av dieselgeneratorene på flåtene er kraftig overdimensjonert, noe som har vært en nødvendighet siden strømforbruket er svært varierende i tillegg til kortvarige oppstartsstrømmer, eller såkalte peaks. I følge våre egne effektmålinger gjennomført på mer enn 40 fôrflåter, ligger den gjennomsnittlige belastningen av generatorene på kun mellom 10-30 prosent effekt gjennom hele produksjonssyklusen for oppdrettsfisken, forteller Rabben.

En dieselgenerator som går på såkalte lave laster (10-30 prosent av maks effekt), er ikke en effektiv generator, hverken for miljøet eller for lommeboken til eieren.

– I praksis betyr det at de er ganske langt utenfor idealdriften for en generator, som er designet for å ligge på 70-90 prosent av maks kapasitet. Derfor begynte vi i 2016 å tenke litt på hvordan vi kunne møte denne utfordringen, sier Rabben.

– Så, i korte trekk, når dieselgeneratoren først går, så opererer den på sitt ideelle effektområde og lader batteriene med restkapasiteten til disse er ferdig ladet, deretter går systemet automatisk over på batteridrift. Dermed minimerer man gangtiden til generatoren, i tillegg til at den blir kjørt på belastningen den er designet for å ligge på.

Dette resulterer i at man får maks antall kW ytelse per liter diesel forbrent, og minst mulig NOx- og CO2-utslipp.

Startet som en videreutvikling av «Plug-In Hybrid»

Derfor laget Fjord Maritim strømkonseptet Fjord Hybrid, og løsningen er like smart som teorien bak den legger opp til. Ideen ble født som en videreutvikling av hybridkonseptet for biler, der motorer kan lade opp batteripakker for maks effektivitet i forbrenningsprosessen også når behovet er utenfor forbrenningsmotorens idealområder.

Vis mer

– Da vi fikk henvendelsen fra Fjord Maritime om å diskutere en løsning basert på deres konsepter, tok det ikke lang tid før vi var i gang med et løsningsforslag, sier Petter Lunde, produktsjef i Bosch Rexroth.

– Etter å ha tatt kontakt med en batterileverandør for å se hvilke komponenter som kunne passe best inn i konseptet, og gjennom godt samarbeid med vårt kontor i Nederland, fikk vi på plass en løsning som passet godt, sier Lunde.

Sammen med Fjord Maritime har Bosch Rexroth jobbet tett for å utvikle og ferdigstille Fjord Hybrid, og levert ikke bare elektriske komponenter, men også deler av programvaren og spisskompetanse for utviklingen.

– Dette er et svært interessant prosjekt, ikke minst fordi man i praksis kjører et lite kraftverk i 'island mode' som bringer med seg et helt eget sett av utfordringer som spesialisert programvare, forklarer Lunde.

Etterinstallering en enkel sak

Ved å kombinere eksisterende dieselgeneratorer, med marinegodkjente litiumbatterier og et smart styringskonsept for driften, har Fjord Maritime laget verdens første plug-in hybridløsning for strømforsyning til fôrflåtene.

– Selv har vi lang erfaring fra havbruksnæringen kombinert med allsidig erfaring fra andre bransjer innen elektrifisering og automatisering. Sammen med Bosch Rexroth, som har utviklet styringssystemet til konseptet, har vi nå laget den første containeren som er satt i drift.

Hele systemet er laget for å være fleksibelt, og kan etterinstalleres på eksisterende fôrflåter svært enkelt. Både batteri og styresystemet får plass inne i containeren, som heises på dekk, sikres og kobles til flåtens eksisterende elektroanlegg. Løsningen kan også integreres i flåten, dersom det ikke er plass til container på dekk.

Hele driften fjernovervåkes av Fjord Maritime via systemet Fjord Control, som henter informasjon om status, feil og uforutsette hendelser.

– Det blir som en plug-in hybrid, med minimalt av endringer på selve flåten. I utgangspunktet er det eneste man behøver å gjøre å strekke en kabel fra generatoren til et knutepunkt der containeren står. Når den er lastet om bord, er det kanskje en knapp dags arbeid å installere den, sier Rabben.

20 timer uten generatorstøy

Fjord Maritime har opplevd en stor interesse for løsningen både fra oppdrettsbransjen selv, men også fra samfunnet generelt. Ved installasjon av Fjord Hybrid, så bidrar vi og med 18-20 timer per døgn uten generatorstøy og utslipp. Dette betyr mye for både oppdretter, ansatte, politikere, nærliggende fastboende og hytteeiere.

– I kjølvannet av den første installasjonen og bevist teknologi, ser vi at etterspørselen er stor. Det forstår vi godt, siden det er en svært lønnsom investering selv på kort sikt. Fjord Hybrid har en nedbetalingstid på tre til fem år, og har en levetid på ti til femten år, avrunder Rabben.

Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Bosch Rexroth