Ikke mindre enn 350 kilometer med kabler måtte til for å «sy» sammen den store belysningspakken som skal dekke den 13,2 kilometer lange vegstrekningen, inkludert av- og påkjøringsramper og tilførselsveger.
Belysningen omfatter 1985 lysarmaturer, som med LED-teknologi vil gi betydelige reduksjoner i strømutgiftene, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.
– 1329 av armaturene skal monteres Kongsberg-, Svartås-, Moane- og Vollåstunnelen, forteller elektroansvarlig hos Statens vegvesen, Hans Olav Dalen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
De resterende armaturene står langs vei i dagen.
![Elektroansvarlig Hans Olav Dalen i Statens vegvesen er tilfreds med antall veglys som skal opp langs E134-traseen. <i>Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2444/2444873/DSC_0006.jpg)
Tunnelbelysningen fordeler seg slik på tunnel-kvartetten:
- Kongsbergtunnelen: 500 armaturer
- Svartåstunnelen: 366 armaturer
- Moanetunnelen: 226 armaturer
- Vollåstunnelen: 237 armaturer
I tunnelene og langs vei i dagen er det bygget et titalls tekniske bygg som skal forsyne E134 med strøm til belysning, skilt, bommer, kameraer og annet teknisk utstyr som trengs for å drifte en toppmoderne vei.
- E18 i Østfold: Hedmarksfirma med lavest tilbud på veilys