Ikke mindre enn 350 kilometer med kabler måtte til for å «sy» sammen den store belysningspakken som skal dekke den 13,2 kilometer lange vegstrekningen, inkludert av- og påkjøringsramper og tilførselsveger.
Belysningen omfatter 1985 lysarmaturer, som med LED-teknologi vil gi betydelige reduksjoner i strømutgiftene, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.
– 1329 av armaturene skal monteres Kongsberg-, Svartås-, Moane- og Vollåstunnelen, forteller elektroansvarlig hos Statens vegvesen, Hans Olav Dalen.
De resterende armaturene står langs vei i dagen.
Tunnelbelysningen fordeler seg slik på tunnel-kvartetten:
- Kongsbergtunnelen: 500 armaturer
- Svartåstunnelen: 366 armaturer
- Moanetunnelen: 226 armaturer
- Vollåstunnelen: 237 armaturer
I tunnelene og langs vei i dagen er det bygget et titalls tekniske bygg som skal forsyne E134 med strøm til belysning, skilt, bommer, kameraer og annet teknisk utstyr som trengs for å drifte en toppmoderne vei.
- E18 i Østfold: Hedmarksfirma med lavest tilbud på veilys