I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet slås det fast at det nye bompengeopplegget kommer som et resultat av lokalpolitiske vedtak fra Oslo og Akershus, og at Samferdselsdepartementet derfor i dag har lagt forslaget om endringer av bompengeopplegget fram for stortingsbehandling.
Stortinget må vedta opplegget for at det skal tre i kraft. Lokale myndigheter har vedtatt å øke antall bomstasjoner fra 29 til 82. Den klart største delen av bompengeinntektene skal gå til tiltak som forbedrer kollektivtilbudet.
Nå blir det innkreving begge veier
Forslaget legger opp til at dagens bomstasjoner beholdes og bygges om til tovegs innkreving. Videre har lokale myndigheter vedtatt å etablere et nytt bomsnitt med bomstasjoner for tovegsinnkreving i en ny indre ring i Oslo. I tillegg til eksisterende bomstasjoner ved bygrensen i vest (Bærumssnittet), legges det opp til etablering av nye bomstasjoner for envegs innkreving i retning mot Oslo på bygrensen i nord (mot Romerike) og sør (mot Follo). Det nye forslaget innebærer at elbiler også skal betale bompenger, men en vesentlig lavere avgift.
– Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene. Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy. Lokale myndigheter er tett på sine lokale muligheter og utfordringer, og velger selv tiltakene som reflekterer lokale forhold og politiske farge. Det er samtidig viktig at man spiller på lag med innbyggerne og næringslivet, og finner balanserte tilnærminger som godt ivaretar hele samfunnet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
I drift fra 1. mars 2019
Fra Oslo og Akershus sin side tas det sikte på at det nye takstsystemet og de nye bomstasjonene, inkl. ombygging av bomstasjonene i Osloringen til tovegs innkreving, blir satt i drift fra 1. mars 2019. Innkrevingsperioden for Oslopakke 3, inkludert trinn 2, gjelder for perioden 2017-2036.
Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus kommune undertegnet i juni 2017 en bymiljøavtale for perioden 2017-2023. Avtalen legger til rette for at veksten i persontransporten i Oslo og Akershus skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. God samordning mellom transporttiltak og arealbruk er viktig for å sikre at målet for bymiljøavtalen nås. Oslopakke 3 er en del av bymiljøavtalen.
Arealdelen av bymiljøavtalen er nærmere konkretisert i en byutviklingsavtale av september 2017. Bymiljøavtalen og byutviklingsavtalen vil bli reforhandlet til en byvekstavtale, og i denne vil også Oslopakke 3 inngå.
Her ser du de eksisterende og nye bomstasjonene:
Bomsnitt/nr.1 |
Bomstasjonsplassering |
Merknad |
---|---|---|
OR1 |
E18 Bygdøylokket (utgående) |
Ny for retning ut av Oslo sentrum |
OR- |
E18 Maritim (inngående) |
Eksisterende |
OR- |
E18 Påkjøringsrampe Sjølyst (inngående) |
Eksisterende |
OR2 |
Karenslyst Alle (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR3 |
E 18 Drammensveien (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR4 |
Fridtjof Nansens vei (tovegs) |
Ny tovegs – erstatter dagens i Middelthuns gate |
OR5 |
Sørkedalsveien (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR6 |
Slemdalsveien (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR7 |
Rv 150 Ring 3 mot vest (envegs) |
Ny for retning ut av Oslo |
OR- |
Rv 150 Ring 3 mot øst (envegs) |
Eksisterende |
OR8 |
Rv 4 Trondheimsveien, sørvest for Veitvet (tovegs) |
Ny tovegs – erstatter dagens, nordøst for Veitvet |
OR9 |
Rv 163 Østre Aker vei (utgående) |
Ny for retning ut av Oslo sentrum |
OR- |
Rv 163 Østre Aker vei (inngående) |
Eksisterende |
OR10 |
Alfaset 3. industri vei (tovegs) |
Ny |
OR11 |
Strømsveien (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR12 |
E6 Alnabru (tovegs) |
Ny – erstatter dagens bomstasjoner på rv 190 Ulven og Djupdalsveien (E6 nordover) |
OR13 |
Tvetenveien (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR14 |
E18 Mosseveien (tovegs) |
Ny – erstatter dagens bomstasjon |
OR15 |
Kongsveien (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR16 |
Ekebergveien (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR17 |
Sandstuveien, vest for rampe E6 (tovegs) |
Ny – erstatter dagens bomstasjon |
OR18 |
Lambertseterveien, vest for E6 (tovegs) |
Ny – erstatter dagens bomstasjon øst for E6 |
OR19 |
E6 Abildsø (tovegs) |
Eksisterende – bygges om til tovegs |
OR20 |
Avkjøringsrampe fra E6-sør til Abildsø (envegs) |
Ny |
BG1 |
Rv 4 Skillebekk (envegs) |
Ny |
BG2 |
Rv 163 Østre Aker vei (envegs) |
Ny |
BG3 |
Høybråtenveien (envegs) |
Ny |
BG4 |
Starveien (envegs) |
Ny |
BG5 |
E6 Furuset (envegs) |
Ny |
BG6 |
E6/Rv 159 Karihaugveien (envegs) |
Ny |
BG7 |
Gamleveien (envegs) |
Ny |
BG8 |
Ljansbrukveien (envegs) |
Ny |
BG9 |
E18 Fiskevollbukta (envegs) |
Ny |
BG10 |
Rosenholmveien (envegs) |
Ny |
BG11 |
Fjellveien (envegs) |
Ny |
BG12 |
Skiveien (envegs) |
Ny |
BG13 |
E6 Taraldrud (envegs) |
Ny |
BG14 |
Enebakkveien (envegs) |
Ny |
BG- |
Griniveien |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
BG- |
Bærumsveien |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
BG- |
Strandveien |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
BG- |
Rampe Lysaker til E18, felt 2 |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
BG- |
Rampe Lysaker til E18 |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
BG- |
Rampe Fornebu til E18 |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
BG- |
Pårampe Granfoss fra Fornebu |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
BG- |
Pårampe Granfoss fra E18 |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
BG- |
E18 Hovedløp |
Eksisterende – bygrense mot Bærum |
IR1 |
Dronning Blancas vei (tovegs) |
Ny |
IR2 |
Apalveien (tovegs) |
Ny |
IR3 |
Suhms gate (tovegs) |
Ny |
IR4 |
Blindernveien (tovegs) |
Ny |
IR5 |
Sognsveien (tovegs) |
Ny |
IR6 |
Tåsenveien (tovegs) |
Ny |
IR7 |
Kierschows gate (tovegs) |
Ny |
IR8 |
Uelands gate (tovegs) |
Ny |
IR9 |
Maridalsveien (tovegs) |
Ny |
IR10 |
Myhrens verksted (tovegs) |
Ny |
IR11 |
Sandakerveien (tovegs) |
Ny |
IR12 |
Vogts gate (tovegs) |
Ny |
IR13 |
Ole Bulls gate (tovegs) |
Ny |
IR14 |
Fagerheimsgate (tovegs) |
Ny |
IR15 |
Fagerheimsgate (envegs) |
Ny |
IR16 |
Ring 3 Sinsenkrysset, Rv 150 hovedløp (tovegs) |
Ny |
IR17 |
Rampe fra H.N. Hauges gate til Sinsenkrysset (envegs) |
Ny |
IR18 |
Rampe fra Sinsenkrysset til H.N. Hauges gate (envegs) |
Ny |
IR19 |
Kildeveien ved bussbom (tovegs) |
Ny |
IR20 |
Jørgen Løvlands gate (tovegs) |
Ny |
IR21 |
Trondheimsveien (tovegs) |
Ny |
IR22 |
Hasleveien (tovegs) |
Ny |
IR23 |
Grenseveien (tovegs) |
Ny |
IR24 |
Økernveien (tovegs) |
Ny |
IR25 |
Ensjøveien (tovegs) |
Ny |
IR26 |
St. Halvards gate ved bussbom (tovegs) |
Ny |
IR27 |
Kværnerveien (tovegs) |
Ny |
IR28 |
Dyvekes vei (tovegs) |
Ny |
IR29 |
Konows gate (tovegs) |
Ny |
IR30 |
E6 hovedløp Lodalen (tovegs) |
Ny |
IR31 |
På- og avkjøringsrampe for E6-nord Lodalen (tovegs) |
Ny |
IR32 |
Påkjøringsrampe til E6-sør Lodalen (envegs) |
Ny |
IR33 |
E6, Svartdalstunnelen (tovegs) |
Ny |
IR34 |
Østensjøveien (tovegs) |
Ny |
IR35 |
Ring 3 øst for Teisenkrysset (tovegs) |
Ny |
IR36 |
Teisenveien på sydsiden av E6 (tovegs) |
Ny |
IR37 |
Avkjøringsrampe fra E6 til Strømsveien (envegs) |
Ny |
IR38 |
Smalvollveien (tovegs) |
Ny |
IR39 |
Ytre Ringvei (tovegs) |
Ny |