Det kan gå måneder og år fra du har kjøpt elbil til du får behov for å hurtiglade bilen din.
Men når du først står der og skal lade første gangen, kan det virke fremmed og vanskelig. Spesielt om du kommer med bensinpumpen som referansepunkt.
Hurtigladere fungerer enkelt og greit ikke på samme måte. Å kunne betale i en kortautomat hører til sjeldenhetene.
I stedet må du forholde deg til apper, sms, betalingsbrikker og andre løsninger.
Det kan fremstå som et salig kaos, men det finnes løsninger som kan gjøre opplevelsen enklere. Og det vil neppe være slik at du er nødt til å registrere deg hos alle operatørene.
Ikke at du må registrere deg. De fleste har mulighet for såkalt drop-in-lading, som vil si at du betaler der og da. Det er verdt å merke seg at dette som regel er dyrere enn å lade som registrert kunde.
Vi skal komme tilbake til hvordan du forholder deg til de ulike operatørene. Først skal vi se på selve ladeprosessen.
Hvordan finne en hurtiglader
Det er i praksis mange måter å finne en hurtiglader på. Vi skal ta for oss to av de enkleste metodene.
1. Bruk bilens navigasjonssystem
De fleste moderne elbiler har oversikt over hvor de nærmeste hurtigladerne finnes. Søk etter ladestasjon eller lignende i menyen.
Alle biler vil ikke nødvendigvis sende deg til den laderen som kan lade bilen din raskest, eller fortelle deg om ladestasjonen er opptatt. Om ladeeffekt er oppgitt i forslaget bør du undersøke at du ikke er på vei til en lader som kan levere maks 50 kilowatt dersom du har en bil som kan lade raskere enn dette.
2. Bruk en app eller nettside
Det finnes mange apper som kan vise deg ladestasjoner i nærheten. Et eksempel er ChargeFinder, som ikke bare viser stasjoner men også hvor mange ledige uttak som finnes, og hva det koster å lade der.
Et annet alternativ er appen Ladestasjoner, som gjør samme jobben. Begge appene lar deg starte navigasjon til ladestasjonen via mobilen.
Slik hurtiglader du elbilen din
Det spiller i utgangspunktet ingen rolle hvor du stanser for å hurtiglade. Du vil som regel kunne lade bilen din på alle ladestasjoner.
Det er ikke nødvendig å ha et eksisterende kundeforhold på forhånd, og det er heller ikke nødvendig å etablere noe abonnement eller lignende for å lade.
1. Parker bilen riktig
Kjør frem til ladestasjonen, og parker slik at ledningen til ladestasjonen rekker frem til bilen.
Pass deretter på at du har parkert slik at du ikke hindrer andre i å lade. Husk at noen ladestasjoner lar flere lade samtidig på samme stasjon.
2. Velg riktig ladeuttak
Det er i praksis tre ladeuttak å velge mellom: CHAdeMO, CCS og Type 2.
CHAdeMO brukes på biler fra Nissan (Leaf, eNV2000), Xpeng G3, og noen eldre modeller.
CCS brukes grovt sett på alle andre elbiler som kan hurtiglades.
Type 2 er den vanlige ladepluggen som brukes til normallading og hurtigere lading. Dette vil for de fleste være en treg måte å lade på.
Vær oppmerksom på at enkelte ladere kan være utstyrt med type 2-kontakten som er fastmontert. Den passer i så godt som alle biler. Bruker du denne på en bil som ikke kan lades med høy effekt via Type 2 (22 kilowatt eller mer), vil bilen likevel lade unødvendig sakte.
Type 2 krever i de fleste tilfeller at du har med egen ladekabel, og kan være et godt alternativ dersom du ikke har behov for at bilen skal lade raskt.
I praksis har du ett valg: Ingen biler har både CHAdeMO- og CCS-kontakt. Noen eldre biler har ingen av delene, og må bruke type 2-kontakt.
3. Velg betalingsmetode
Det er i praksis fire betalingsmetoder å velge mellom.
SMS: Instruksjoner om telefonnummer og fremgangsmåte står på selve ladestasjonen.
Vipps: Som for SMS. Du skanner en QR-kode med Vipps-appen på telefonen din for å starte lading.
App: Ved ladestasjonen finnes som regel et oppslag som forteller hvilken app du må bruke om du vil betale med dette. Du må registrere deg som kunde og legge inn et betalingskort for å starte lading. Dette trenger du kun å gjøre én gang, men vær oppmerksom på at ulike operatører har ulike apper.
Ladebrikke: Ladebrikker kan fås av ladeoperatøren, via NAF eller Elbilforeningen eller andre aktører. Har du fått ladebrikke av en av foreningene forutsettes det at du selv på forhånd har opprettet en avtale med ladeoperatøren, og knyttet brikken til denne.
Roamingavtale: Det finne i tillegg kommersielle aktører som Elton og Ladeklubben, som lar deg starte lading hos flere ladeoperatører via én avtale. Det krever at du registrerer deg som kunde hos disse, og starter lading via denne appen.
Når du har valgt betalingsmetode, vil bilen begynne å lade.
NB! Enkelte ladere vil kreve at du trykker på en startknapp på selve laderen før bilen får strøm.
4. Følg med
Når bilen lader kan du ta deg en pause, men ikke gå for langt vekk fra bilen. Om bilen er ferdig ladet, er det ikke nødvendigvis slik at laderen blir ledig for andre brukere.
Husk også at det kan ta uforholdsmessig lang tid å lade fra 80 til 100 prosent. Dette fordi bilen vil redusere effekten fra laderen når batteriet nærmer seg fullt.
Ladingen går som regel raskest når batteriet har lite strøm, og senere jo mer det er ladet opp.
Det kan også være dårlig folkeskikk om andre venter på å bruke laderen. Om det er kø er det lurt å avslutte ladingen når du har nok strøm til å gjennomføre kjøringen.
Alternativt kan du flytte bilen din en type 2-lader for å lade de siste prosentene dersom du har med ladekabel.
5. Koble fra
Når du er klar til å avslutte ladingen, kan du koble fra kontakten.
Det enkleste er gjerne å trykke på en stoppknapp på selve ladestasjonen, avslutte lading fra appen, eller sende en stoppmelding på SMS.
Mange biler vil låse fast kontakten, slik at du må trykke på en opplåsingsknapp for å kunne fjerne ladekontakten. Dette varierer fra bil til bil. Om ladingen er avsluttet og kontakten sitter fast, er det sannsynligvis dette som er problemet.
Så er det bare å kjøre videre.