De siste par årene har det lille norske selskapet Amesto Solutions CRM A/S overtatt fire selskaper i Norge og Sverige.
Årsaken til oppkjøpsraidet er et mål i konsernet Amesto Solutions om å utvide sine spesialområder.
I en årrekke har kjernen vært å levere tredjeparts økonomi- og logistikksystemer, som ERP-løsningene fra Visma.
De siste par årene har øynene falt på løsninger for kundehåndtering, såkalt Customer Relationship Management (CRM) fra Superoffice.
Varslet vekst
Analyseselskapet Gartner kom tidligere med en prognose om sterk vekst i crm i perioden 2012 - 2017.
På verdensbasis ventes næringslivet å investere i slike løsninger for mer enn 36 milliarder dollar på årsbasis.
Det er en vekst på 56 prosent fra 2012.
Denne prognosen styrket Amestos tro på at de var i ferd med å gjøre noe riktig.
– Forklaringen på denne utviklingen er at bedriftene satser mer på å pleie kundeforholdet nettopp for å beholde dem lenger, forklarer konsernsjef Jan Erik Kaasa hos Amesto Solutions.
Les også: Atea-sjefen slakter analytikernes «megatrender»
Tar egen medisin
Hans egen virksomhet er ett eksempel. Den har også nylig tatt i bruk en crm-løsning.
De kommende årene blir programvareløsninger stadig mer vanlig å anskaffe som en tjeneste.
Fagtermen er software as a service, SaaS.
– Det betyr at makten i større grad flyttes over på kundesiden. Det blir lettere å skifte både løsning og leverandør. Dermed er det viktigere for oss å ha en god oversikt over kundemassen og innsikt i deres behov. Her virker også crm som en base for slik kritisk informasjon, som gjør oss mindre sårbare hvis nøkkelpersoner slutter, sier Kaasa til Teknisk Ukeblad.
Les også: Europa skal bygge felles it-tjenester for åtte milliarder
Mer enn register
I en omtale av Garner-prognosen i fjor, skriver Forbes.com om crm at "tillit er den nye valuten".
De siste årene har Kaasa erfart at næringslivet blir stadig mer opptatt av at crm skal være mer enn bare et kunderegister for selgerne.
– Vi ser at de jakter på et forretningssystem som bidrar til å ivareta kundeforholdet. Til nå har de i første rekke sørget for en erp-løsning for økonomi og logistikk, siden det er pålagt for å overholde reglene for skatter og avgifter, sier konsernsjefen.
Handlekurven
Oppkjøpene tok til i 2012 med CRM Partner i Kristiansand.
Deretter fulgte CRM Fokus, også på hjemmebane, etterfulgt av svenskene Generate Business og Biztool.
I 2012 var Amesto Solutions CRM alene med 13 ansatte og en omsetning på 13 millioner kroner.
Nå er det vokst til rundt 60 millioner kroner og drøyt 50 ansatte.
Danmark neste
Neste jaktmark er Danmark, hvor Amesto allerede er inne på erp-biten.
Når de speider etter kandidater, er målgruppen små virksomheter med en stab på mellom fem og 15 medarbeidere og en omsetning på mellom fem og 20 millioner kroner.
I 2016 er målet å telle 80 ansatte som sørger for en omsetning på 100 millioner kroner.
– Hvordan finansierer dere oppkjøpene?
– Både kontant og med aksjer. Pengene henter vi fra eget overskudd. Halvparten av veksten skal komme med oppkjøpene, mens vi i tillegg skal ha en egen organisk vekst, sier Kaasa. Han vil ikke røpe hvor mye det er handlet for.
Les også:
Broadnet bytter 20 år gammelt utstyr, kutter strømforbruket med 90 prosent