NEW YORK: Priser og utmerkelser hagler over Are Traasdahl og hans Tapad:
Denne uka ble Traasdahl kåret til «Entrepreneur Of The Year 2014», av EY, tidligere Ernst & Young.
Prisen gjelder klassen annonseringsteknologi, for New York-regionen.
Tidligere har Traasdahl havnet på Business Insiders liste over de 25 viktigste personene innen mobilbransjen, økonomimagasinet Forbes har Tapad som nummer 12 på sin liste over USAs mest lovende selskaper i 2014, og analytikerne i Frost & Sullivan tildelte dem før nyttår sin «Best practice award».
Les også: bMobilized produserer en mobil nettside på under 30 sekunder
Frikobler hjernen
– Jeg er ekstremt stolt av å vinne New York-klassen, og vil samtidig benytte anledningen til å gratulere alle andre vinnere og nominerte, sier Traasdahl i en pressemelding.
tu.no bragte for kort tid et stort intervju med Are Traasdahl, fra Tapads kontor i «den store reklameavenyen» - Madison Avenue.
Der fortalte Traasdahl om hvordan han bevisst bruker avkobling for å resonnere seg fram til de beste ideene. Han jobber fra klokka 7 til 23 tre dager i uka, og kobler ut resten av tiden.
«Three days of logic, two days of magic», som han sier.
Etter at han solgte sitt forrige selskap Thumbplay, tok han to år fri.
– Tiden brukte jeg på å tenke ut hva jeg ønsket å gjøre videre. Jeg var heldig, som fikk muligheten til å trekke meg tilbake en periode.
– Det fine med å komme seg ut av arbeidslivets rutiner et par år, er at man plutselig ser på markedet fra en forbrukers perspektiv. Det gir grobunn for andre ideer og løsninger enn dem som kommer fra bransjen selv, sier Traasdahl.
– Når en idé har utspring i et teknologisk perspektiv, er det fort gjort at du lager et produkt som ligner på noe annet, men som bare er litt bedre. Jeg hadde ambisjoner om å gjøre helt motsatt av det som var standardene i bransjen, og da må tilnærmingen være annerledes.
Les også: Kickstarter skal etablere seg i Skandinavia
Avansert annonsestyringssystem
Hans foreløpig siste prosjekt, Tapad, er et avansert annonsestyringssystem som tilnærmer seg samme bruker gjennom flere medieplattformer. Ved å styre kampanjer til rett enhet til rett tid, skal effekten for annonsøren bli adskillig bedre.
– Det handler om big data. Hver måned analyserer vi 300 milliarder datasignaler. Det unike med vårt system er at vi klarer å koble samme bruker til flere enheter. Vi vet med høy grad av sannsynlighet at en bestemt iPad, en mobiltelefon og en PC tilhører en og samme person. Denne informasjonen bruker vi til å sy sammen optimaliserte og individuelt tilpassede reklamepakker, sier Traasdahl til Teknisk Ukeblad.
I dag har Tapad 200 av USAs største annonsører på kundelista, og de har en database med oversikt over brukermønsteret til 1,2 milliarder mennesker.
Tapads omsetning vil i år ifølge Traasdahl havne på 350-400 millioner kroner, mot ca 150 millioner i 2013. Allerede ifjor var selskapet priset til 800 millioner kroner.
Les også:
Google sliter med å rekruttere nordmenn
Jumpstarter gir deg en skalerbar webserver på under ett sekund