På årets siste dag kjører vi en liten kavalkade over de sakene leserne hyppigst har klikket på i 2013.
Ulike forutsetninger
Det er mange faktorer som gir utslag i hvor mye en sak blir lest.
Noen av de viktigste for tu.no er:
- Longtaileffekten: Saker som har lang levetid og som stadig får nye lesere gjennom søkemotorer eller blir aktualisert gjennom lenker i nye artikler.
- Spredning i sosiale medier: Når leserne liker og deler saker får disse en ekstra distribusjon og økt rekkevidde. De oppsiktvekkende "snakkisene" og de gode debattsakene vil av denne grunn alltid få en ekstra boost.
- Ekstern distribusjon: Når for eksempel en nyhetsggretator som SOL fremhever tu.nos saker, betyr det mange nye lesere.
I tillegg har tu.no et godt lest nyhetsbrev hver ukedag, og den daglige saken som topper nyhetsbrevet, får økt oppmerksomhet.
Under ser du hvilke saker som ble mest lest i året som gikk.
I dag har de ansatte åtte måneder fri i året, det kan det bli slutt på1.
Den blåblå regjeringen varslet i regjeringserklæringen at de vil forsøke å redusere kostnadsnivået på sokkelen, blant annet ved å hente frem to kontroversielle rapporter fra skuffen; Åm-rapporten, og Reiten-rapporten.
I en reportasjeserie i november, pekte diverse eksperter på mulige tiltak for å få ned kostnadsnivået.
Mest debatt skapte naturlig nok diskusjonene om rotasjonsordningen på norsk sokkel – den såkalte 2-4-ordningen. En eventuell endring av denne vil berøre tusenvis av offshore-arbeidere og deres familier.
Derfor må mobilene bo på hotell mens arbeiderne er offshore2.
TU-fotograf Eirik Helland Urke var på vei ut til Statfjord B for å lage et svært multimedierigg som gir leserne mulighet til å navigere seg rundt på en oljeplattform.
Mens han ventet på helikopterterminalen på Flesland, registrerte han at offshorearbeiderne måtte legge igjen mobiltelefonene sine i oppbevaringsbokser. Vi delte det kuriøse bildet på TUs Facebook-side, og fikk umiddelbart mange spørsmål om hvorfor man i 2013 fortsatt har mobilforbud på plattformer.
Da vi søkte svar på lesernes spørsmål, viste det seg at dette var en ulmende fagforeningssak som engasjerte og irriterte veldig mange.
Nytt superskip til den amerikanske marinen3.
Den amerikanske marinens nye destroyer USS «Zumwalt» (DDG 1000) er 186 meter lang og bygd for ikke å synes på radar.
Skipet som ble sjøsatt i høst er det første av tre Zumwalt-klasse destroyere.
Prislappen er på nær 43 milliarder kroner for hvert enkelt skip, og prosjektet er blitt kritisert for å bruke alt for mye umoden teknologi.
Disse ingeniørene blir det mest behov for4.
Nitos behovsundersøkelse for 2013 avdekket mye interessant, blant annet at det generelt er blitt vanskeligere å få tak i kvalifiserte ingeniører.
Intervjuer med 709 personer i private og offentlige virksomheter som har ansvar for rekruttering av ingeniører ga også noen svar på hvilke bransjer som vil trenge flest ingeniører i årene som kommer.
Dette har folk prøvd å få til i 150 år5.
Noen ser på bølger som bortkastet energi. Men ved Institutt for Marin Teknikk på NTNU i Trondheim er de kommet langt i arbeidet med å utnytte denne energien til å drive skip.
– Vi regner med at fartøyer kan spare rundt 20 prosent av drivstoffet, sier professor Sverre Steen ved NTNU.
Noe av inspirasjonen kommer fra delfiner og hvaler. Hvalfangere kan ha vært de første som så mulighetene til å drive båter med bølgekraft. De så nemlig at døde hvaler ble drevet fremover av halene når de fløt i dønningene.
Fikk 360.000 i bonus for å bli i jobben6.
Lønn og betingelser engasjerer alltid.
Da ansatte på Brage fikk 40.000 kroner i lønnshopp og 360.000 i bonus for å bli i jobben etter at Wintershall kjøpte eierandeler fra Statoil, skapte det debatt.
Miljøpartiet de grønne var blant kritikerne som kom på banen, og Rasmus Hansson påsto at oljenæringen pælmer penger etter folk.
Nå starter piratjakten i Norge7.
Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig og flere organisasjoner gjør seg klare til en ny kamp mot nettpiratene.
Fra 29. november kunne de gjenoppta jakten på ulovlig kopiering, som har ligget nede siden 2011.
Dette engasjerer mange lesere - både ut fra prinsipielle og praktiske hensyn.
Senere har vi omtalt hvordan aktørene jobber for å samle bevis.
Ti år gamle passasjerfly kan ende på skraphaugen8.
Det er bare elleve år siden Airbus A340-500 fløy første gang.
Men den firemotors flytypen er allerede gammeldags.
Noen fly står på bakken, mens andre er i ferd med å plukkes fra hverandre, bare ti år etter at de forlot sluttmonteringsfabrikken i Blagnac utenfor Toulouse.
I denne artikkelen forklarer vi hvorfor det endte slik.
Dårlig strømkvalitet har kostet Lars 360.000 kroner9.
I en liten reportasjeserie satte tu.no søkelys på at nettselskaper i flere år har opplevd et økende antall klager fra folk som opplever flimring i belysning og problemer med elektronisk utstyr, potensielt som følge av dårlig nett.
Lars Farkas har en lang liste over elektronisk utstyr han mener har havarert på grunn av dårlig strømkvalitet de siste årene.
Haugaland kraft har så langt dekket 130.000 kroner av tapet.
Dette ser ikke bra ut på CV-en10.
Vet du hva en CV helst bør inneholde? Og hva som kan skremme potensielle arbeidsgivere?
Mange føler seg åpenbart usikre på dette, og vil lese ekspertenes råd.
Flere karrieretips kan du lese på TU Karriere.
Godt nytt år!
Hvis det er noen saker du gjerne vil se på tu.no i 2014, er det bare å spille ønskene inn i kommentarfeltet under, eller på mail til nettdesk@tu.no.
I mellomtiden takker redaksjonen i tu.no leserne for følget i 2013, og ønsker alle et godt nytt år!