Audi har tatt norske nybilkjøpere med storm med sin elbil E-Tron. Senere i år kommer også Q4 E-Tron, en mindre MEB-basert elbil.
Nå bekrefter Audi-sjef Markus Duessman at de har nok en elbil på trappene; Q6 E-Tron. Denne skal komme i produksjon neste år, og skal ligge i et segment mellom Q4 E-Tron og den originale E-Tron, skriver britiske Autocar.
Nyheten kom under Audis årlige generalforsamling torsdag.


Deler plattform med Porsche
Bilen skal bygges på Audis og Porsches felles plattform kalt PPE. Bilen blir søstermodellen til elbilutgaven av Porsche Macan, som også skal i produksjon neste år.
PPE (Premium Platform for Electromobility) er basert på J1-plattformen som Porsche Taycan og Audi E-Tron GT er bygget på. Dette arbeidet startet i 2018, og det ble den gang sagt at det er tre modellfamilier som utvikles med PPE-arkitekturen som utgangspunkt.
Ettersom PPE-plattformen er basert på J1-plattformen, får bilene som bygges på den 800 volt-arkitektur som Taycan og E-Tron GT. Det gjør det blant annet mulig å lade bilene raskere, og å redusere mengden metall i høyvoltsystemet.
Audi har planer om å ha 20 elbiler i modellutvalget sitt innen 2025.
.jpg)
Fikk superverktøy til 20 millioner: Håper iskald termos skal hjelpe til i kampen mot antibiotikaresistens