ELBIL

Audi Q8 E-Tron skal overta plassen til E-Tron

Den populære el-SUV-en skal fases ut i 2026 og får neppe en direkte oppfølger.

Audi E-Trons dager skal være talte.
Audi E-Trons dager skal være talte. Foto: Eirik Helland Urke
Marius ValleMarius ValleJournalist
16. juni 2021 - 17:00

Tre nye elektriske SUV-er skal i produksjon ved Audis fabrikk i Brussel fra 2026, og en av de kommende modellene er E-Tron-varianten av SUV-en Q8. 

Dette ifølge Automobilwoches kilder, som har kjennskap til det tyske bilmerkets planer. Planene skal ikke være hugget i stein. Endelig avgjørelse angående produksjonssted skal tas i november, ifølge artikkelen.

E-Tron, SUV-en som er en storselger i Norge, skal fortsatt produseres ved fabrikken. Denne skal få en oppdatering, en såkalt «facelift», i 2023, før modellen skal ut av produksjon i 2026. Deretter skal fabrikken produsere Q8 E-Tron.

Årsaken til at E-Tron forsvinner er hovedsakelig at den er basert på en fossilbilplattform. Den har dermed ingen fremtid i Volkswagen-gruppen, som i større og større grad tar steget over til elektrisk mobilitet.

Planlegger elbiler ved mange fabrikker

Ettersom det i dag ser ut til at E-Tron vil tas ut av produksjon om fem år, har det ifølge avisen vært et spørsmål om hvilke bilmodeller som skal produseres ved fabrikken i Brussel.

Det skal ha vært et ønske fra fabrikkledelsen om å få produksjonen av den kommende Audi-modellen som i dag bare er kjent som Artemis Landjet, til Brussel. Produksjon av denne bilen skal allerede være tildelt Volkswagens fabrikk i Hannover.

De kommende Q6 E-Tron og A6 E-Tron kunne vært erstattere for Brussel-fabrikken, men det ligger an til at disse skal produseres i Audis hjemby Ingolstadt. Disse bilene bygges på PPE-plattformen Audi og Porsche har utviklet sammen.

Det er sannsynlig at Q8 E-Tron skal bygges på den samme plattformen. 

Kom i 2018

Audi E-Tron ble lansert i 2018 og var inntil nylig den eneste elbilen i Audis modellutvalg, fordelt på to karosseriversjoner og batteristørrelser.

Deres neste, Q4 E-Tron, er på vei ut på markedet i disse dager og er bygget på Volkswagen-gruppens MEB-plattform, som også VW ID.4 og Skoda Enyaq er bygget på.

Ebusco 3.0 har skrog av karbonfiber, som skal gjøre bussen atskillig lettere enn konkurrentene. Til forskjell fra mange andre busser har den også batterier i gulvet, slik at tyngdepunktet blir lavt. Men produsenten har store problemer med produksjonen og økonomien. Her er bussen i München.
Les også

«Banebrytende» elbusser skulle komme i fjor – nå er produsenten i kjempetrøbbel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.