Audi har nettopp begynt å levere e-tron, hvis produksjonsversjon ble vist fram første gang i Genève i fjor.
I år presenterer Audi en ny og noe mer kompakt elektrisk suv - Q4 e-tron concept.
– Det er kun noen små detaljer som skiller denne fra bilen vi setter i produksjon mot slutten av 2020, sa Audi-sjef Bram Schot fra scenen på bilmessa i Genève tirsdag morgen.
- Felles plattform med Audi: Porsche Macan blir elbil
450 km rekkevidde
Q4 e-tron blir Audis femte serieproduserte elbil.
To motorer som gir en systemeffekt på 225 kW bidrar til at firehjulstrekkeren kan akselerere 0-100 kilometer i timen på 6,3 sekunder. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 180 kilometer i timen. Motoren på bakakslingen yter 150 kW/310 Nm, mens frontmotoren yter 75 kW/150 Nm.
Rekkevidden oppgis til 450 kilometer (WLTP) fra et batteri med 82 kWh kapasitet. Det kan lade med opp til 125 kW effekt. Batteripakka veier 510 kg og er plassert slik at bilen har nesten 50/50-vektdistribusjon.
Bilen lages på MEB-plattformen. Den er 4,59 meter lang, 1,90 meter bred og 1,61 meter høy, med en akselavstand på 2,77 meter. Det skal ifølge produsenten bidra til at Q4 e-tron er romslig innvendig selv om den tilhører den øvre delen av kompaktklassen.
- Fransk med rekkevidde: Nå har Peugeot sluppet mer informasjon om den nye elektriske 208
Flere ladbare hybrider
Audi hadde med seg flere elbiler til Sveits. Selskapet viste også fram en coupé-versjon av e-tron, Sportback, som kommer senere i år. I tillegg hadde de med seg konseptet e-tron GT som ble vist fram i Los Angeles i fjor.
Audi Q2 L e-tron ble det bare snakket om. Den venter de med å vise fram til bilmessa i Shanghai om noen uker.
Audi har ikke lagt bort forbrenningsmotoren helt. Schot og hans kolleger brukte flere ganger begrepet «2019 er pluginhybridens år».
Fra før har produsenten ladbare versjoner av A3 og Q7. Nå kommer såkalte TFSIe-versjoner også av Q5, A6, A7 og A8.
Les mer om elbil på TU Elektrisk.