ELEKTRISK

Autocar: Aston Martin dropper Rapide E

Legges på hylla,ifølge Autocar.

Aston Martin har varslet at en elektrisk versjon av denne bilen, Rapide S, er på vei. Nå er det usikkert om det kommer til å skje.
Aston Martin har varslet at en elektrisk versjon av denne bilen, Rapide S, er på vei. Nå er det usikkert om det kommer til å skje. Bilde: Aston Martin
Marius ValleMarius ValleJournalist
14. jan. 2020 - 17:00

Aston Martins første elbil, modellen Rapide E, kommer ikke i produksjon. Dette ifølge det britiske motormagasinet Autocar.

Ikke at denne bilen på noe som helst vis var tenkt å være en folkebil. Aston Martin planla en produksjon på 155 eksemplarer, til en ikke oppgitt pris. 

Vis mer

Den britiske sportsbilprodusenten presenterte planene høsten 2018. Rapide E skulle være utviklet i samarbeid med Williams Advanced Engineering, være utstyrt med et 65 kilowattimers batteri og en rekkevidde på minst 321 kilometer. Den skulle være utstyrt med to motorer; en til hvert bakhjul.

Rapide E skulle være en konvertering av den tolvsylindrede bensinbilen Rapide S, og var dermed ikke utviklet som elbil fra bunnen av.

Det er strenge fotorestriksjoner på Ørland. Det gjorde også at TU ikke kunne ta bilde av de kinesiske bilene vi så på flystasjonen. Derfor serverer vi heller et bilde av F-35 like før takeoff på flystasjonen.
Les også

Etterlyser elbil-tiltak på norske baser: – Kan brukes som våpen av Kina

Gjort om til forskningsprosjekt

I pressemeldingen fra 2018 skrev Aston Martin at de første kundene ville få sine elbiler i fjerde kvartal 2019. Nå hevder Autocar at de har en kilde nær Aston Marin som sier at Rapide E er gjort om til et forskningsprosjekt internt, og at de ikke har noen intensjon om å produsere bilen til kunder.

Autocars kilde sier angivelig ikke noe om hvor mange som bestilte elbilen.

Bilprodusenten har ikke selv offentlig bekreftet at Rapide E ikke vil produseres.

Først vist i 2015

Bilen ble først vist som en konseptmodell i 2015. Spesifikasjonsmessig var ikke Rapide E spesielt imponerende selv da Aston kunngjorde at de hadde til hensikt å sette den i produksjon, og det kan hende at det har medvirket til at de har droppet planene om å produsere den, dersom dette faktisk er riktig.

Aston Martin har for øvrig varslet et «svært skuffende» årsresultat for 2019. De har ikke presentert noen andre elbiler, og lanserte i 2019 SUV-en DBX, som de håper skal puste nytt økonomisk liv i den tradisjonsrike bilprodusenten.

Reisetiden med kollektivt til Gløshaugen og NTNU oppleves i dag som 2,65 ganger lenger enn reisetiden for bil, ifølge transportforskerne i TØI. I 2019 var det tilsvarende tallet «bare» 1,93.
Les også

Rapport: NTNU er kollektiv-versting

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.