Aston Martins første elbil, modellen Rapide E, kommer ikke i produksjon. Dette ifølge det britiske motormagasinet Autocar.
Ikke at denne bilen på noe som helst vis var tenkt å være en folkebil. Aston Martin planla en produksjon på 155 eksemplarer, til en ikke oppgitt pris.
Den britiske sportsbilprodusenten presenterte planene høsten 2018. Rapide E skulle være utviklet i samarbeid med Williams Advanced Engineering, være utstyrt med et 65 kilowattimers batteri og en rekkevidde på minst 321 kilometer. Den skulle være utstyrt med to motorer; en til hvert bakhjul.
Rapide E skulle være en konvertering av den tolvsylindrede bensinbilen Rapide S, og var dermed ikke utviklet som elbil fra bunnen av.
Etterlyser elbil-tiltak på norske baser: – Kan brukes som våpen av Kina
Gjort om til forskningsprosjekt
I pressemeldingen fra 2018 skrev Aston Martin at de første kundene ville få sine elbiler i fjerde kvartal 2019. Nå hevder Autocar at de har en kilde nær Aston Marin som sier at Rapide E er gjort om til et forskningsprosjekt internt, og at de ikke har noen intensjon om å produsere bilen til kunder.
Autocars kilde sier angivelig ikke noe om hvor mange som bestilte elbilen.
Bilprodusenten har ikke selv offentlig bekreftet at Rapide E ikke vil produseres.
Først vist i 2015
Bilen ble først vist som en konseptmodell i 2015. Spesifikasjonsmessig var ikke Rapide E spesielt imponerende selv da Aston kunngjorde at de hadde til hensikt å sette den i produksjon, og det kan hende at det har medvirket til at de har droppet planene om å produsere den, dersom dette faktisk er riktig.
Aston Martin har for øvrig varslet et «svært skuffende» årsresultat for 2019. De har ikke presentert noen andre elbiler, og lanserte i 2019 SUV-en DBX, som de håper skal puste nytt økonomisk liv i den tradisjonsrike bilprodusenten.
Rapport: NTNU er kollektiv-versting