Problemer med leveranser av battericeller fra LG Chem gjør at produksjonen av I-Pace får en ufrivillig pause. Bilen bygges hos Magna Steyr i den østerrikske byen Graz, men det er batterileveransene fra Polen som har blitt en stein i skoen for bilprodusenten fra England.
Til electrive.com sier Jaguar Land Rover at produksjonen “måtte reduseres på kort varsel på grunn av en flaskehals i leveransene”. Talspersonen for den britiske bilprodusenten forteller at de nå jobber sammen med batteriprodusenten for å minimere forsinkelser, slik at kunden ikke skal bli mer skadelidende enn høyst nødvendig. I utgangspunktet skal den ufrivillige vinterferien vare en uke.
Bilprodusentene har i stor grad “just in time”-avtaler med sine underleverandører, noe som skal forhindre at bilfabrikkene bruker masse plass på deler og komponenter.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Ifølge electrive er det ikke bare Jaguar som sliter med de polske batterileveransene. Nettstedet sier at også Mercedes har fått lavere leveranser enn bestilt fra batterifabrikken i Wroclaw, men at Mercedes har sikret leveranser fra andre kilder.
Ifølge den tyske næringsavisen Handelsblatt har LG Chem ikke klart å levere nok celler av god, jevn kvalitet til Mercedes. I slutten av januar meldte electrive at mangelfull levering fra LG Chem var en årsak til at Audi har skrudd ned produksjonsraten på E-tron.
![Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård presenterte stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834190/NTB_1l5a1ZCVmMw.jpg)
Pinglete satsing på ny teknologi