Et dynamisk posisjoneringssystem for skip opprettholder et fartøys posisjon gjennom å styre propeller og ror for å begrense påvirkninger som vind, strøm og bølger.
I doktoravhandlingen sin ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU beskriver Karl-Petter Lindegaard (31) fra Oslo forslag til hvordan posisjoneringsevnen og nøyaktigheten, og dermed sikkerheten, til offshore-fartøyer kan forbedres uten at dette skjer på bekostning av drivstofforbruk.
De ytre miljøkreftene varierer uavbrutt, og spesielt ikke-lineære, saktevarierende bølgekrefter vil føre til at skipet varierer sakte rundt sin ønskede posisjon. Ved å benytte målt akselerasjon påviser Lindegaard både teoretisk og eksperimentelt at ikke-målbare forstyrrelser kan undertrykkes mer effektivt enn hva konvensjonelle systemer kan.
Det påvises at bruk av akselerasjonstilbakekoblinger er fruktbar til tross for den oscillatoriske «støy» som lineære bølgelaster gir på målingene. Arbeidet åpner således døren for andre algoritmeforslag i fartøystyring. Et beslektet problem er å gå motsatt vei - beholde eksisterende nøyaktighet og i stedet begrense brenselforbruk.
Avhandlingen har tittelen «Acceleration Feedback in Dynamic Positioning / Akselerasjonstilbakekobling i dynamisk posisjonering». Arbeidet er utført ved Institutt for teknisk kybernetikk, NTNU, med professor Thor Inge Fossen som hovedveileder og professor Asgeir J. Sørensen, Institutt for marin teknikk, NTNU, som medveileder. Arbeidet er finansiert av Norges forskningsråd.
Karl-Petter Lindegaard er sivilingeniør (1997) fra Fakultet for elektro- og datateknikk, NTNU, og disputerte for graden PhD 24. september. Han er ansatt som forsker ved ABB Corporate Research.