Vanligvis har de store bilnyhetene vært forbeholdt utstillinger i Genève, Paris og Detroit. Nå får bilmetropolene konkurranse fra Norge.
Det er Stavanger som er arrangørby for verdens største miljøbilarrangement, EVS . Og allerede nå er det klart at noen av de store konsernene vil slippe nyheter under kongressen 13-16. mai neste år.
Prestisje
Bak forkortelsen EVS 24 skjuler seg verdens største og mest prestisjetunge miljøbilarrangement, med det fulle navnet The International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium.
24 betyr at dette er 24. gang EVS arrangeres etter starten i Phoenix i USA i 1969. Siden da har eksperter og entusiaster møttes med 18 måneders mellomrom i vekslende verdensdeler.
– Dette blir første gang EVS legges nord for Berlin. Vi konkurrerte blant annet med Roma, Genève og Bordeaux om arrangementet. En by som Stockholm har søkt tre ganger uten å lykkes, forteller styreleder for EVS 24, Harald N. Røstvik.
Mot nullutslipp
Ettersom Stavanger-konferansen også markerer 40-årsjubileet til EVS, blir det gjort en egen vri. EVS 24 vil være bredere anlagt enn tidligere og har fått undertittelen «mot nullutslipp». Timingen kunne ikke vært bedre, innser Røstvik.
– Da vi startet jobben med å få EVS til Stavanger så verden annerledes ut. Batteriene var utskjelt, hybrider knapt synlige og klimaet langt nede på dagsordenen. Nå, derimot, koker det rett og slett. Vi ser en enorm utvikling på for eksempel batteriteknologien med bilprodusenter som både ser sitt samfunnsansvar og enorme profittmuligheter. Temaet er løftet opp på et nivå det aldri har vært, med enorm interesse fra både investorer, industri og politikere.
Les om bilene som ble presentert på EVS 21 for tre år siden:
Lover nyheter
EVS 24 er delt inn i tre hoveddeler. Kongressens ryggrad er de rundt 300 foredragene som skal holdes.
Dernest er det en utstillingsdel som kommer til å bli stor. Hovedhallen ble utsolgt allerede i sommer, slik at nabohallen også må tas i bruk slik at de store bilkonsernene får nok plass til å vise seg fram.
– Det er for tidlig til at jeg kan gå ut med navn verken på foredragsholdere eller utstillere. Men det er jo de største navnene som kommer. Dessuten er jeg blitt informert om at det vil bli sluppet nyheter her i Stavanger disse dagene, røper Røstvik.
Etter 40 år merker nå EVS konkurranse fra de tradisjonelle bilutstillingene som også har tatt inn i seg elektrisk framdrift.
– Den store forskjellen er at de er tyngst besatt av markedsføringsfolk, mens vi har teknologene, påpeker EVS-sjefen.
Viking-rally
Den siste komponenten i miljøbilkonferansen blir et uhøytidelig billøp. I det såkalte Viking Rally skal hydrogenbiler og elbiler vise seg fram langs ruta Oslo-Stavanger.
Løpet faller sammen med den offisielle åpningen av Hydrogenveien, som er den samme 680 kilometer lange strekningen.
Les også: Hydrogenveien
Første skritt for hydrogenveien
Ingen renvasking
Røstvik synes ikke det er noen motsetninger i det å arrangere et miljøbilseminar i Stavanger – landets oljehovedstad.
– Dette var motforestillinger vi møtte tidlig. Men Norge har ikke bare Europas oljehovedstad, vi har også 45 prosent av vannkraftproduksjonskapasiteten i Europa og mye av denne elektrisiteten produseres i området vårt. Og det er nettopp i dette skjæringspunktet debatten må tas. Vi skal ikke være redde for å ta opp vanskelige tema så lenge dette gjøres på en ærlig måte. Men vi har altså ikke fått EVS til Stavanger for å renvaske fossilindustrien, understreker Røstvik.