Høsten 2020 viste BMW Motorrad frem konseptscooteren CE 04. Nå er den ferdige utgaven presentert, og resultatet er et elektrisk kjøretøy med 8,9 kilowattimer og rekkevidde på 130 kilometer.
Da konseptet ble vist, sa BMW at det lå tett opp mot det ferdige produktet, og vi konstaterer at det stemmer. Scooteren har fått design som skiller seg ut. Det skyldes i stor grad hvordan rammen er utviklet.
Batteriet sitter nederst i rammen og er bygget med de samme cellene som står i den kommende SUV-en BMW iX. Motoren er væskekjølt og sitter nederst bak på rammen.
Dette er en mellomtung motorsykkel (L3e-A2) som veier 231 kg. Motoren kan levere en makseffekt på 31 kilowatt – og 15 kilowatt kontinuerlig. Toppfarten er 120 kilometer i timen, slik at den kan tas på motorvei ved behov. CE 04 er først og fremst en motorsykkel laget for byen.
0-50 kilometer i timen går på 2,6 sekunder, og 0-100 kilometer i timen på 11,7 sekunder.
Kan lades på 40 minutter
Ombordladeren har en makseffekt på 2,3 kilowatt (230 volt 10 ampere), som lader fra tomt til fullt batteri på 4 timer og 20 minutter, eller 20 til 80 prosent på 3,5 timer.
En ombordlader med maks 6,9 kilowatt (230 volt 30 ampere) er tilgjengelig som ekstrautstyr og lader batteriet på 1 time og 40 minutter, eller fra 20 til 80 prosent på 40 minutter.
En standard type 2-kabel brukes til lading.
Antispinn (ASC) er standardutstyr, mens stabilitetskontroll (DTC) er tilvalg. Blokkeringsfrie bremser (ABS) er standard, og det er også mulig å utstyre CE 04 med ABS som tillater bedre kontroll under mer dynamisk kjøring.
Ulike kjøremoduser skal sørge for at du kan kjøre energieffektivt, med mest mulig motoreffekt, eller noe midt i mellom.
Scooteren har 10,25 tommers skjerm med navigasjonssystem og andre funksjoner.
Også tilgjengelig som lettsykkel
CE 04 blir for øvrig også tilgjengelig som lett motorsykkel (L3e-A1), hvor maks motoreffekt er 23 kilowatt, kontinuerlig effekt er inntil 11 kilowatt, og rekkevidden er redusert til 100 kilometer. Toppfarten er 120 kilometer i timen, og den gjør 0-100 kilometer i timen på 12,7 sekunder.
Begge variantene har en veiledende startpris på 105.000 kroner før tilvalg. For A1-varianten velges da redusert motoreffekt som tilvalg uten tillegg eller fradrag i prisen. Flere detaljer og priser er tilgjengelig i BMW Motorrads konfigurator.
BMW er ikke den eneste produsenten av elektriske motorsykler. Harley Davidsons elektriske LiveWire er en tung motorsykkel med 15,5 kilowattimer batteri og rekkevidde på minst 158 kilometer. Den kan hurtiglades på hurtigladestasjoner.
Zero Motorcycles selger også sine produkter i Norge og har flere modeller i ulike priskategorier.
Andre mer eller mindre kjente produsenter leverer også elektriske tohjulinger i Norge.
Langdistanse-missil: Norge fikk først nei – nå kan det snu