BMW har elektrifisert sin minste SUV, X1. Elbilutgaven iX1 har rekkevidde på inntil 438 kilometer etter WLTP-kjøresyklusen.
Batteriet har en kapasitet på 64,7 kilowattimer netto, og det kan hurtiglades med en effekt på inntil 130 kilowatt. Bilen har mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading dersom du legger inn lading i navigasjonssystemet.
BMW iX1 har også mulighet for å aktivere forvarming manuelt dersom du vet at du snart skal hurtiglade. Det kan være en nyttig funksjon i mange situasjoner.
Nykommeren kan bestilles nå. Innstegsmodellen koster fra 479.000 kroner. I tillegg tilbys tre utstyrsnivåer, kalt Charged, Charged Plus og Fully Charged.
Leveres i 2023
Produksjonen vil starte i november, og bilene vil leveres i 2023. Regjeringen har foreslått merverdiavgift på delen av prisen som overstiger 500.000 kroner. Om dette blir realiteten blir prisene for variantene over 500.000 kroner som følger:
- iX1 xDrive30 Charged: 519.900 kr -> 524.875 kr
- iX1 xDrive30 Charged Plus: 549.900 kr -> 562.375 kr
- iX1 xDrive30 Fully Charged: 584.900 kr -> 606.125 kr
Bilen er bygget på samme plattform som fossilvariantene. Ifølge BMW Norge er det fortrinnsvis elbilvarianten som vil tilbys. iX1 skal ifølge BMW være romslig, med tre hele seter på andre rad og bagasjerom på 490 liter. Tilhenger kan den også trekke, og maksvekten er 1200 kilo.
Bilen er 4,5 meter lang, 1,85 meter bred og 1,64 meter høy. Akselavstanden er 2,69 meter. BMW har ikke offentliggjort komplett spesifikasjonsliste for elbilvarianten, men vi registrerer at alle fossilutgavene har en bakkeklaring på 20,5 centimeter. Det er uklart hvilken nyttelast den nye modellen har.
iX1 gjør null til hundre kilometer i timen på 5,7 sekunder, og toppfarten er 180 kilometer i timen. Bilen har firehjulstrekk og en samlet maksimal motoreffekt på 230 kilowatt.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve