Det melder nyhetsbyrået Bloomberg.
BMW eier 2,8 prosent av aksjene i Northvolt. I juni trakk de også tilbake en ordre hos Northvolt på over to milliarder euro. Northvolt er i en akutt likviditetskrise og sier opp 1600 ansatte.
BMW har ikke bekreftet opplysningene.
Ingen løfter fra Volkswagen
Volkswagen er Northvolts største eier (21 prosent). Volkswagen har selv varslet nedleggelse av flere europeiske bilfabrikker, og har så langt ikke gitt noen løfter om kapitalinnskudd eller lån til Northvolt.
Så langt har bare konsernsjef Peter Carlsson og investor Harald Mix sagt at de vil støtte Northvolt i en ny finansieringsrunde, skriver Svenska Dagbladet.
Satset på advokatplattform – nå er de kjøpt opp av milliardkonsern
Vil ikke ha kinesisk oppkjøp
Næringsminister Ebba Busch (KD) frykter nå at Northvolt skal bli kjøpt opp av kinesiske eiere. Hun ønsker heller at dagens eiere, særlig Volkswagen, går inn med mer penger, ifølge SVT. Den svenske regjeringen har derfor hatt møte med den tyske regjeringen om saken.
– Det er klart at det er et sikkerhetspolitisk spørsmål. Skal alt i en grønn omstilling innen Europa gå gjennom Kina eller skal vi eie? Det er stor verdi i Northvolt i dag i å være en europeisk batteriprodusent, sier Busch til SVT.
Regjeringen kan ikke stoppe kinesiske investorer. Men enkelte bransjer har varslingsplikt.
– Ikke gjenta feilen med russisk gass
– Jeg har vært veldig tydelig på at vi ikke kan gjenta feilen vi gjorde med russisk gass, sier Ebba Busch, som oppfordret EU-kommisjonen til å gjøre mer for å styrke konkurranseevnen.
Det er ikke kjent om Tyskland vil følge oppfordringen hva gjelder fabrikken i Nord-Sverige.
Men den tyske regjeringen har varslet at de ikke vil gi nye penger til Northvolt bygging av en fabrikk i Heide i Tyskland, melder Dagens Nyheter.