-Etter grundig gjennomgang har det nå vist seg at store samferdselsprosjekt i Bodø og Stavanger der M3 Anlegg er underentreprenør til store riksentreprenører går betydelig dårligere enn tidligere rapportert fra prosjektene. Prognosene fremover ser også mye verre ut enn forventet, skriver selskapet i en pressemelding.
Selskapet skriver i meldingen at de opplever at oppdragsgivere ikke betaler i henhold til kontrakt og endringer.
Styret begjærte seg konkurs
Beslutningen om å begjære seg konkurs kom på et styremøte klokken 18.30 torsdag kveld. En time senere var de ansatte samlet for å motta beskjeden.
- Det var en stille og nedbrutt forsamling som mottok beskjeden om at de mister jobben, sier Tommy Pedersen, hovedtillitsvalgt i M3 Anlegg til Avisa Nordland.
Gründer av selskapet Lasse Nilssen mener det hele er trist.
- Jeg er trist og lei meg for den situasjonen vi er i. Men slik den var, så vi ikke noen annen utvei. Jeg er trygg på at styret har tatt en rett beslutning, sier Nilssen til BodøNu sent torsdag kveld.
Stort tap på Solbakktunnelen
Selskapet, som har vært Bodøs største entreprenørselskap en tid, ble etablert i 1989. Omsetningen de siste årene har ligget på mellom 350 og 400 millioner kroner. I 2016 gikk de imidlertid på et underskudd på 66 millioner kroner, noe som gjorde at selskapets egenkapital var tapt.
M3 Anlegg har hatt flere store vegkontrakter i og rundt Bodø i forbindelse med utbyggingen av rv 17 og rv 80. Ifølge Bodø Nu skal hovedårsaken til konkursen være knyttet til byggingen av Solbakktunnelen, som er en del av Ryfast-.prosjektet ved Stavanger. Der skal selskapet ha tapt rundt 50 millioner kroner i løpet av en treårsperiode.