- Da vi gjennomgikk prosedyrene for riggmovet under et møte i Aberdeen, og jeg så hvilke belastninger det kunne bli snakk om, var jeg ukomfortabel med tanken på ”Bourbon Dolphin” som hovedfartøy. Men det var aldri meningen at vi skulle være det, sa kaptein Frank Reiersen i sin forklaring i Oslo i dag.
Ukjent med rollebyttet
Reiersen var kaptein på det skiftet som startet jobben med å flytte riggen Transocean Rather vest for Shetland. Noen dager før ulykken ble mannskapet på Bourbon Dolphin byttet om, og det var etter dette at skipet ble satt til å være hovedfartøy.
Hvorfor rollene ble byttet om, kunne ikke Reiersen svare på, skriver Sunnmørsposten.
Ikke tatt høyde for
Kommisjonsmedlem Dag Andreassen spurte om risikoanalysen som ble gjort i forkant av ulykken dekket bruken av Bourbon Dolphin som hovedfartøy.
- Nei, det gjorde den ikke, svarte Reiersen.
- Ser du at det kan medføre stor risiko å arbeide på denne måten?, spurte Andreassen.
- I dag gjør jeg helt klart det, svarte Reiersen.