Ingen er lenger villig til å tømme lommeboken for en banal telefonsamtale eller noen få bytes via SMS. Markedet dreier derfor i retning av multimedieløsninger: Triple play (eller triple pay som brukerne pleier å si) synes å være den magiske formelen.
Men til telefoni, internett og digital-tv må det tilføyes et innhold. Det som så langt tilbys i Italia er en lapskaus med fotball som hovedingrediens. Før eller siden vil også kundene få øynene opp for dette faktum. Dette er noe som burde holde operatørenes salgsansvarlige våkne om natten.
Stor vekst
Bredbånd er i Italia sammensatt av 3,2 millioner linjer xDSL (først og fremst ADSL), 180.000 linjer i optisk fiber og 100.000 dataforbindelser via satellitt. Veksten er enorm: 60 prosent i løpet av ett enkelt år. Med en omsetning på 1,4 mrd. euro begynner det hele å bli interessant. ARPU (average revenue per user) pr. måned nærmer seg 30 euro, og beregninger tyder på at innen årets utgang vil man være oppe i fire millioner linjer.
Inntektene er ennå langt fra store nok til å dekke investeringene, men det har jo de ulykksalige "nyøkonomi"-investorene sørget for! Det er disse "velgjørerne" som har muliggjort et snitt på 2 km linjer i optisk fiber pr. km 2 italiensk jord, tilknyttet sentraler som sorterer trafikken hovedsakelig ved hjelp av ADSL-teknologi. Man har nå beveget seg fra 256 kb/sek til 12 Mb, med mulighet også for overføring av video via ADSL.
Mobilbruk
UMTS er ikke lenger fantasteri, og i mellomtiden er GPRS i ferd med å bli byttet ut med EDGE. Det er imidlertid fremdeles sterk tvil om den reelle bruken av disse teknologiene, selv om 1,5 mill. italienske kunder til selskapet "3" og merket UMTS Mobile Video Company til gruppen Hutchison Whampoa, skaper refleksjoner.
Siden dekningen fremdeles er langt unna nivåene de andre mobile teknologiene har nådd, er det fortsatt tidlig å snakke om bredbåndsoperatører. Dessuten er de utpekte målsettingene fremdeles konsentrert om vokal overføring. Men aktørene rører på seg. TIM, Vodafone og Wind arbeider med sitt innhold: TV, mobilspill og GPS-navigering.
Venter på norsk innhold
De italienske operatørene er dog i ferd med å utruste seg. Når det gjelder telefoni via bredbånd, er de på utkikk etter teknologier som støtter mulighetene for full utnyttelse av bredbåndet. Vi snakker her om DVBH for adgang til TV-kanaler og om RFID som nå er topp mote.
Symbian synes å være den plattformen som skaffer seg de største kvotene i Italia. Applikasjoner knyttet til denne teknologien vil derfor kunne finne utmerkede markedsmuligheter. Det trengs bare litt mot - så stå på!