Fartøyet er i disse dager på prøvetur i Nordsjøen.
Ubåten er utstyrt med ni lavtemperatur polymermembran celler levert av Siemens.Hver av cellene har en effekt på 34 kW. Hydrogenet er bundet i spesielt utviklete metallhydrider mens oksygenet er lagret flytende i trykktanker.
Den første ubåten av typen U 31 skal overleveres i mars neste år. Tyskland har bestilt fire stykker, mens Italia har bestilt to.
Ifølge VDI Nachrichten skal det også utvikles brenselceller som yter 120 kW, slik at to celler blir tilstrekkelig.
På overflaten drives ubåten av en tradisjonell dieslemotor. Siden brenselceller verken gir fra seg støy eller varme avgasser, skal den være svært vanskelig å lokalisere.
U 31 skal kunne holde seg flere uker under vann.
Brenselceller regnes nå som fremtidens driftsystem for ubåter. Den greske marinen skal ha bestilt oppgradering til drift med brenselceller av flere opp til 25 år gamle ubåter.