Det er ikke uvanlig at sittende regjeringer lekker positive nyheter fra statsbudsjettene i valgår, og årets valghøst er ikke noe unntak.
Mandag var samferdselsminister Jon Georg Dale og statsminister Erna Solberg i Bodø for å besøke Mind-senteret som blant annet jobber med trafikksikkerhetstiltak for unge. Da benyttet de anledningen til å fortelle at regjeringen vil sette av 100 millioner kroner for å ruste opp fylkesveier som er viktige for å få fram laks og andre eksportvarer fra sjømatnæringa.
- Siste tunnelgjennomslag: Nå nærmer lakseveien seg slutten
Vil løfte fram fylkesveier
– Vi har vært opptatt av hvordan staten kan bidra til å ruste opp viktige fylkeskommunale eksportveier. Det vi har konkludert med, er å innføre en ny tilskuddsordning for viktige næringsveier på 100 millioner kroner i neste års budsjett, forklarer Solberg til NTB.
– Ingen har det så travelt som død laks. De skal til markedet på rekordtid, og det vi har sett, er at det er for dårlig sammenheng mellom det statlige veinettet, som har vært enormt mye utbygd og opprustet de siste årene, og de fylkeskommunale veiene, sier Dale.
Han håper at en tilskuddsordning der staten betaler litt av regningen og fylkene tar sin del, skal løfte de viktige næringsveiene fram i køen.
Det framgår ikke hvor stor den statlige og den fylkekommunale andelen i opprustingsprosjektene skal være.
100 millioner vil imidlertid ikke rekke veldig langt. Veier24 skrev nettopp om rapporten fra Statens vegvesen som viser at det vil koste mellom 300 og 500 millioner å ruste opp fylkesveiene fra fiske- og sjømatbedriftene bare på Senja i Troms.
- Politikere: Vil heller ha skredsikring enn nye motorveier
200 millioner til rassikring
Onsdag gikk Terje Søviknes (Frp), Jonny Finstad (H), Magne Stordalen (Frp) og Abid Raja (V) ut i Nettavisen, og avslørte at regjeringen i 2020-budsjettet kommer til å øke bevilgningene til rassikring av riksveier med rundt 200 millioner kroner. Abid Raja sier at bevilgningen er kommet til i forbindelse med forhandlingene om bompengepakken i august.
– Det var en litt presset situasjon, og da så jeg mitt til å styrke rassikringsmidlene. Så vi snek inn den setningen om at ikke bompengeløsningen skulle gå på bekostning av det – tvert imot, forteller han.
Terje Søviknes sier til Nettavisen at rassikringsmidlene betyr veldig mye, særlig for distriktene hvor man lever med utrygge veier og kjenner på det å reise langs fjorder med bratte fjellsider med fare for ras.