HVIT DAME: Mens frihetsstatuen i New York er grønn av irr, så er Liberty of the Seas hvit. Med sine 18 dekk og 63,5 meters høyde over sjøen ruver hun.Bilde: Robin Jones/sbwphoto
HOVEDFERDSELSÅRE: Midt i skipet er en hovedgate med butikker, barer og reastauranter.Bilde: Anders J. Steensen
PÅ LØPENDE BÅND: Alle bakevarer lages om bord. Lefser får også.Bilde: Anders J. Steensen
MANGE KOKKER - LITE SØL: 80 000 måltider lages daglig om bord i tre forskjellige bysser. Tilsammen 154 kokker bemanner byssene døgnet rundt.Bilde: Anders J. Steensen
LITEN KLARING: Seilingshøyden under Storebeltbroen er på 65 meter. Da hadde Liberty of the Seas kun 1,5 meter å gå på, da det passerte under broen 20. april i år.Bilde: RCCL/sbw-photo.com
Bilde: Robin Jones/sbwphoto
BRANNSIKRING: Autronica har levert brannsikringssystemet om bord. ¿ Det er over 9000 følere og 1300 branndører koplet til anlegget, forteller Jon Arne Simonsen fra Autronica. Kontrakten for et slikt skip er på ca. 6 millinoer kroner.Bilde: Anders J. Steensen
LOKALT NETT: IBM har levert et lokalt nett om bord, men internettforbindelsen via satellitt til land er for treg til at det er mulig å surfe på nettet.Bilde: Anders J. Steensen
LETTMANØVRERT: Liberty of the Seas er både lett å manøvrere og et meget stabil\t skip, til tross for at hun stikker kun 8,8 meter dypt, forteller kaptein Chrles Teige.Bilde: sbw-photo.com
EGEN TV-STASJON: Liberty of the Seas har eget TV-kontrolrom for underholdning om bord. Hver eneste lugar er ustyrt med flatskjerm.Bilde: Anders J. Steensen
30 MINUTTER: Alle skal kunne evakueres fra skipet på en halv time. Under mønstring tok det under 10 minutter før alle var på plass på sin mønstrinsgstasjon under øvelse i Soutthampton.Bilde: Anders J. Steensen
FOR DEN LESELYSTNE: Et utførlig bibliotek gir gode muligheter for å synke ned i en god stol med en god bok, dersom ike soldekket frister.Bilde: Anders J. Steensen
SISTE RENSING: Like før vannet slippes over bord, renses det med ultarfiolett stråling.Bilde: Anders J. Steensen
GOD OVERSIKT: I alle trappeganger på alle dekkAC står en slik for å orientere passasjerene om hvor de befinner seg om bor på skuta.Bilde: Anders J. Steesnen
MÅLER FORURENSINGEN: Når vannet slippes ut i sjøen må forurensingnivået dokumenteres.Bilde: Anders J. Steensen
FØRER MILJREGNSKAP: - Hver uk må vi avlegge komplett miljøregnskap for skipet, forteller miljøofiser Peter Roy.Bilde: Anders J. Steensen
SETTER BESTIKKET: 1. styrmann Johan Martin Berntzen er kun 23 år gammel. Hans drøm er å bli kapein på en tilsvarende båt.Bilde: Anders J. Steensen
SEKS STYKK: Tilsammen seks slike 12 sylindrede hovedmotorer på hver på 17000 hk, finnes om bord. I drift drikker de 180 gram drivstoff per time per hestkraft.Bilde: Anders J. Steensen
MED DRIFTSANSVARET: Maskinsjef Ståle Ludviksen styrer all kraftforsyning om bord. - Normalt klarer vi oss med to maskiner i drift ad gangen, fortller han.Bilde: Anders J. Steensen
UNDER BYGGING: Det lokale badeland under bygging i august 2006.Bilde: Anders J Steensen
STOLT DIREKTØR: Teknisk direktør Harri Kulovaara er meget godt fornøyd med Liberty ogf the Seas. Det gjelder også kunstverkt som henger bak ham. Det ble laget av besøkede under sjøsetting av skipet 4. august i 2006.Bilde: Anders J. Steensen
SIKKERHET: I alle ganger er lagt lyslister som viser vegen mot nærmeste evakueringsmulighet.Bilde: Anders J. Steensen
STORE DIMENSJONER: Tre ABB Azipod på hver 14,5 MW driver skipet fremover. To er svingbare og fremoverrettede. Propellene er laget i Russland.Bilde: Anders J. Steensen