I går avduket Cummins sin første elektriske og også verdens første elektriske klasse 7 trekkvogn.
– Denne nye tekonologiske innovasjonen bygger på vår 100 år gamle historie om å bringe de beste løsningene til våre kunder, sier Jennifer Rumsey, CTO i Cummins Inc i en pressemelding.
De klarte dermed å slå Tesla på målstreken. Ifølge Reuters planlegger de å lansere sin elektriske trekkvogn i løpet av september.
- Les også: Teslas lastebil bruker Model 3-motor
Rekkevidde: 160 kilometer
Cummins' trekkvogn er ment for korte strekninger. Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade. Noe Cummins lover å redusere til 20 minutter innen 2020. Den faktiske rekkevidden vil ligge på rundt 160 kilometer.
Teslas variant ryktes å ha en rekkevidde på 300-500 kilometer og være selvkjørende. Tesla har, som vanlig, ikke bekreftet dette.
Tesla forsøker dermed å diversifisere over i nye markeder, mens Cummins forsøker så godt de kan å forsvare sine andeler.
Må få opp produksjonen av Model 3
Samtidig er det nå fullt fokus på få opp produksjonen på Model 3. De første 72 timene rullet det inn 276.000 bestillinger, og i før sommeren skal tallet ha kommet opp i 400.000. De skal produsere 5.000 biler i uken innen slutten av året og 10.000 i uken i løpet av neste år. Ventelistene for Model 3 i Norge er allerede lange.
Tesla blir samtidig utfordret fra flere kanter. Model S og X hadde i praksis ingen konkurrenter på rekkevidde og ekslusivitet. Men nå kommer det reelle konkurrenter for Model 3. Nissan Leafs nye batteripakke vil gi den oppdaterte Leaf’en en rekkevidde som kan konkurrere med Model 3.
I tillegg kommer kommer både Jaguar med sin I-Pave og BMW med sin elektriske Mini. Jaguaren skal ha en rekkevidde på opp mot 500 kilometer, sammen med 400 hestekrefter. Mens Minien er vel, en Mini.
Og Audis E-tron hadde allerede 2.000 nordmenn på venteliste ved starten av sommeren, ifølge Broom.