Cupra har lansert sin første elbil, modellen Born. Den ble først presentert som konseptbilen Seat El-Born i 2019, men siden den gangen har Seat gjort sin sportsbilavdeling Cupra om til eget bilmerke.
Cupra og Seat er en del av Volkswagen-gruppen, så elbilen er bygget på gruppens MEB-plattform. Slektskapet til Volkswagen ID.3 er lett å få øye på.
Cupra, som står for «cup racing», har fokus på sportslige kjøreegenskaper. Dermed er Born en litt annen bil enn ID.3.
Har elektrisk boost
Rent teknisk er det som foregår på innsiden stort sett likt. Batteriet har en kapasitet på 77 kilowattimer (bruttokapasitet er 82 kilowattimer), og rekkevidden er 548 kilometer. Motoren har noe mer effekt og kan levere inntil 170 kilowatt.
Normalt vil effekten være 150 kilowatt, men en såkalt «Boost»-funksjon gjør at man har 20 kilowatt ekstra tilgjengelig i noen sekunder. På bilene utstyrt med dette er det en egen knapp for mer effekt på rattet.
To litt enklere varianter med mindre batteri og kortere rekkevidde blir også tilgjengelig.
Cupra hevder imidlertid å ha gjort mye finjustering av chassiset. Bilen kommer med stabilitetskontroll for sportslig kjøring og kan leveres med adaptivt sportsunderstell.
Born støtter hurtiglading med inntil 125 kilowatt og har ombordlader med mulighet for trefaselading med inntil 11 kilowatt.
Bilen er 4,32 meter lang, 1,8 meter bred og har en akselavstand på 2,767 meter. Alle varianter leveres med fem seter.
Startpris på rundt 270.000 kroner
Endelig prisliste er ikke presentert, men ifølge importøren starter billigste variant på rundt 270.000 kroner. Første leveranse til norske kunder starter til høsten.
De enklere variantene er utstyrt med batteri på 58 og 45 kilowattimer. Laveste rekkevidde er 340 kilometer. Pressemeldingen sier ingenting om rekkevidden på versjonen med det mellomste batteriet, men gløtter vi til ID.3, er det trolig rundt 420 kilometer på denne.
Cupra Born leveres i begynnelsen som en «First»-utgave. Interesserte kunder kan registrere seg på Cupras nettsider og reservere bil. Det er ingen reservasjonsbeløp, men de første som registrerer seg, vil stå først i køen med tanke på bestilling.
Ut over vanlig kjøp skal bilen tilbys via leasing og bilabonnement. Mer informasjon og prislister skal komme senere.
Mener de har knekt koden for effektivisering i tungindustrien