Logistikkleverandørene i ferd med å innrette seg etter Oslo kommunes nye klimastrategi, som blant annet innebærer at utslippene av klimagasser ikke skal overstige 766.000 tonn CO2-ekvivalenter i 2020.
Dessuten skal 20 prosent av tungtransporten i Oslo gå på fornybart drivstoff. Innen 2030 skal all distribusjon i Oslo sentrum være utslippsfri, er kravene som kommunen har satt.
Fraktesykler og helelektriske lastebiler
Transportselskapet Dachser Norway har satt seg som mål at de fra 2021 skal levere pakker i Oslo sentrum med blant annet elektriske lastesykler.
– Dette er en innovativ og fremfor alt miljøvennlig måte å gjennomføre leveranser på. I tillegg gjør elsyklene det mulig å unngå køene og å nå frem til steder der motoriserte kjøretøy ikke kommer til.
Leveranser som ikke egner seg for fraktesykler, vil bli levert av helelektriske lastebiler, sier Armend Krasniqi, Branch Manager European Logistics hos Dachser Norway i pressemelding.
- Går på nettstrøm: Bygde om 35 tonns gravemaskin til elektrisk drift
Allerede i gang i Stuttgart
Selskapet har vært en del av et innovasjonsprosjekt for distribusjon i byer, og allerede i 2018 gjennomførte Dachser utslippsfrie leveranser av stykkgods i et fem kvadratkilometer stort område i sentrum av Stuttgart i Tyskland.
Her har de tatt i bruk en rekke ulike kjøretøyer: manøvrerbare, elektriske lastesykler som opererer fra et mikro-knutepunkt i indre by, og som brukes til den siste milen; en kompakt, helelektrisk 7,5-tonns FUSO eCanter lastebil, som også holder til i sentrum, og en 18-tonns Daimler eActros, som har en nyttelast på 4 til 5 tonn og plass til 18 paller.
I 2018 fikk selskapet endog en føderal pris i Tyskland for innovasjonsprosjektet for stykkgodsleveranser med nullutslipp i sentrum av Stuttgart.
- Norsk firma bygger om biler for anleggsbransjen: Satser på elektrisk pickup