Pengekrisa i Think Global vekker også oppmerksomhet i Danmark.
Ikke minst ettersom det bare er en uke siden markedsføringen av Think City startet der. Nå er det en frykt for at nye Think City strander på samlebåndet på andre siden av Skagerrak.
I revers
– Skulle Think gå over ende, vil det for elbilens inntog tilsvare å trykke inn bremsen og trille atskille år tilbake, sier Espen Larsen til danske Ingeniøren .
Larsen ledet det nå nedlagte Center for elbiler og er i dag lektor ved Institutt for Elektroteknologi på DTU – Danmarks Tekniske Universitet.
– Kan knekke utviklingen
Han er sjokkert over hvor ille det står til finansielt med Think. I tillegg kommer han med følgende pessimistiske spådom:
– Når man gjerne vil se elbilene utfolde seg, er det ille dersom Think virkelig går konkurs. Det vil knekke utviklingen. I dag kjører Think foran og kan trekke andre med seg. Hvis ikke tror jeg elbilene først kommer på markedet fra 2012, mener Larsen.
Flåthen ber om hjelp til Think
Kun litiumbatterier
Think har i flere år fått mye oppmerksomhet i Danske medier. Og forrige helg ble Think City sluppet på et stort lanseringsarrangement i København.
Nellemann Biler skal forhandle Think City i Danmark, der den skal selges med litium-ionbatterier i motsetning til zebrabatteriene som de norske foreløpig kjører på.
Det ville uansett betydd noen måneders ventetid på bilene, uavhengig av den tomme kassa på Aurskog som fører til permitteringer og produksjonsstans til over nyttår.
Dyrere i Danmark
Danske må for øvrig grave langt dypere i lommene for å få den nye elbilen i hus.
Think City selges der for over 250.000 kroner pluss en obligatorisk batterileie på nærmere 2.300 norske kroner i måneden. Det er en tusenlapp mer i måneden enn nordmenn må ut med.