Et lasteskip som blir operert av Mærsk, på vei fra Kina til USA, har mistet 90 konteinere under uvær i Stillehavet, opplyser det danske rederiet.
Ni av de 90 konteinerne som forsvant i kraftig sjøgang rundt 2200 kilometer øst for Japan, inneholdt farlig gods i form av litium-ion-batterier, ifølge Maersk.
100 andre konteinere om bord i skipet Dyuros ble skadd under uværet, men mannskapet om bord slapp uskadd fra det hele. Rederiet skal nå undersøke om lasten var dårlig sikret.


Det er ikke uvanlig at lasteskip mister konteinere når de havner i uvær, men Mærsk oppgir at det vanligvis forsvinner rundt 30 konteinere i året.
I fjor forsvant det imidlertid hele 962 konteinere i dypet. Lasteskipet Maersk Essen mistet 727 konteinere i januar 2021, mens Maersk Eindhoven mistet senere 235 konteinere.

Skipene blir større – men sikringen av containerne henger etter