Istanbul: Ved skipsverftet Celiktrans i Istanbul-forstaden Tuzla, bygges for tiden de norske trålerne Lilly Johanne og Magnarson.
Sistnevnte tråler måler hele 80,3 x 17 meter og blir dermed et av de største fartøyene i den norske fiskeflåten.
Men ifølge reder og byggeleder Nils André Taranger, skal skipet brukes til mer enn bare fiske.
Fartøyet er nemlig utstyrt med en ekstra skybridge som er beregnet på eventyrlystne russere med romslig økonomi.
– Ligger det store ekstrautgifter i å bygge denne ekstra skybridgen?
– Nei, den kostet ikke noe ekstra. Vi har i tillegg laget en dobbeltlugar under dekk, som er en sightseeinglugar tiltenkt turister som ønsker å bli med ut og se på fisket, sier Taranger til Teknisk Ukeblad.
– Hvor mye vil det koste å leie skybridgen?
– Det har vi ikke tatt stilling til.
Les også: Her kommer verdens første LNG-taubåt
Innovasjon
Ifølge Taranger koster det 185 millioner kroner å bygge skipet, men han vet ikke hvor mange årsverk som må til for hele byggeprosessen totalt.
Volkan Urun, administrerende direktør ved Celiktrans, kaller skybridgen en «forretningsmessig innovasjon».
– Påbygget er et merkelig påfunn fordi det vil påvirke skipets stabilitet, men siden rike russere vil bla opp i bøtter og spann for å få bli med ut på fiske, vil jeg absolutt kalle dette innovativt, sier Urun.
Verftet bruker en rekke norske leverandører, noe Urun så langt ikke har angret på.
– Norske leverandører har erfaring og tilbyr svært gode produkter som ikke skaper problemer for verftet. De norske produktene er litt dyre, men verdt prisen. Garantibetingelsene på norske produkter er dessuten glimrende, sier Urun.
Les også: Ser på mulighetene for å frakte oljearbeidere til Nordsjøen på skip
Norske leverandører
All dekksutrustning er levert av norske Z-Marine og irske Seaquest. RSW-tanker og kjøleanlegg er levert av Øyangen i Ålesund, mens vakuumpumpene er levert av Langevåg-bedriften Cflow. Karmøy-bedriften Vico har levert utstyr for navigasjon og fiskeleting.
Ingeniør Vidar Smines, som leder Istanbul-kontoret til Skipsteknisk, sier til Nito Refleks at det i dag primært er norske og enkelte andre designere som leverer designløsningene for skip som bygges i Tyrkia.
– I den tyrkiske verftsnæringen spøkes det med at Tyrkia er et «Little Norway». 60–0 prosent av alle prosjekter som kontraheres i Tyrkia har norsk design og/eller reder, sier Smines.
Les også: Her flyr F-16 lavt gjennom Trollfjorden
Får ros for samarbeid
Magnarson er designet av Sawicon, en av konkurrentene til Skipsteknisk.
I forbindelse med det norske statsbesøket til Tyrkia i november, sa næringsminister Monica Mæland at den maritime sektoren er en av de mest utviklede sektorene i det norsk-tyrkiske økonomiske samarbeidet.
– Tyrkia er et nøkkelmarked for den norske maritime industrien. Norske selskaper innen offshore og fiskeri bygger stadig flere skip i tyrkiske verft, sa Mæland.
Les også:
Vil bygge batteridrevne ferjer
Nytt superskip til den amerikanske marinen
Undervannsfarkost fant «svært spennende» anomalier på havbunnen utenfor Trondheim