T2

Derfor ser du ikke alle oppdateringer på Facebook

Din egen bruk av Facebook avgjør hva du ser i nyhetsstrømmen.

SE OG BLI SETT: Din bruk av Facebook avgjør hva du får med deg av oppdateringer - og hva venner ser av din aktivitet.
SE OG BLI SETT: Din bruk av Facebook avgjør hva du får med deg av oppdateringer - og hva venner ser av din aktivitet. Bilde: Screenshot
Svein-Erik Hole
15. jan. 2012 - 08:49
Vis mer

En problemstilling mange vil kjenne seg igjen i: Du har noen hundre venner på Facebook, men i nyhetsstrømmen ser det ut som om bare noen titalls er aktive.

Dette stemmer trolig ikke.

Under finner du noen av grunnene til at du ikke ser oppdateringer fra alle dine Facebook-venner og nyhetsstrømmer fra bedrifter du abonnerer på.

 

Innstillinger av nyhetsstrømmen

Nyhetsstrømmen er den delen av Facebook hvor oppdateringer på venners og bedrifters vegger vises.

Her har du valget mellom to hovedinnstillinger: 1) Fremhevede hendelser først, eller 2) Nylige hendelser først, altså en ren kronologisk visning. Høsten 2011 prøvde Facebook å overstyre denne feeden slik at alle fikk «fremhevede hendelser først», men nå kan du aktivt velge å endre til «nylige hendelser først».

Innstillingen avgjør hva som synes på toppen av nyhetsstrømmen din, men ikke hva du mister av oppdateringer.

Les også:

Opera Software åpner app-butikk



Facebook prioriterer de aktive

Ved bruk av «fremhevede hendelser først», velger du egentlig at Facebook redigerer nyhetsstrømmen din ut fra popularitet og relevans.

– Facebook sin algoritme tar utgangspunkt i en rekke faktorer for å selektere ut det som er mest relevant for akkurat din profil. Dette kalles Edge Rank, sier Kristian Osestad, leder for Idium Sosiale Medier.

De spesifikke detaljene om algoritmen holder Facebook hemmelig. Men en del faktorer er kjente.

Siden en privat profil og en bedriftsprofil har ulikt oppsett – venner/fans/likes/snakker om og så videre – så vil det være en viss forskjell på private Facebook-sider og bedriftssider, men mange av prinsippene er de samme.

– For en bedriftsside tar algoritmen utgangspunkt i antall likes, antall besøk på siden, antall kommentarer på poster, antall likes på poster, hyppigheten av poster, antall følgere som klikker seg inn på posten med mer. Den vektlegger disse etter algoritmen – som stadig endres på detaljnivå – og summer opp for å angi relevans, sier Osestad.

For bedriftssider kan summen av de viktigste faktorene leses ut av en indikator som Facebook nylig lanserte. På norsk heter den «snakker om», og denne oppgis som et tall under antall likes ved profilbildet. Denne avslører hvor «hot» bedriftssiden er.

På private Facebook-sider gjelder mye av det samme: Hyppigheten på din aktivitet og graden av feedback fra vennene dine påvirker hvor høyt du rangerer i andres nyhetsstrøm når de har stilt inn på «fremhevede hendelser først».

Les også:

Dette søkte vi mest etter i 2011



Facebook lærer av ditt brukermønster

I tillegg lærer Facebook av hvordan du bruker det sosiale nettverket, og tilpasser seg ditt brukermønster.

– Dersom din private profil ikke interagerer med en side og denne siden har lav oppdateringsfrekvens og/eller lavt engasjement, vil den over tid kunne forsvinne helt ut av feeden din. Det samme prinsippet gjelder for private profiler, sier Osestad.

Hensiktene med dette er en kombinasjon av å stimulere til aktivitet og å beskytte brukeren for et for høyt antall poster som ikke er relevante.

– Rent teknisk kaller vi det å jobbe med å øke Edge Rank på en bedriftsside for News Feed Optimalization – altså å sørge for at innholdet til siden kommer høyest opp i nyhetsstrømmen til flest mulig.



 

Ticker fanger opp alt

Selv om enkelte venner og bedrifter du liker skulle falle ut av feeden, får pc-brukere muligheten til å fange opp disse statusoppdateringene i tickeren til høyre i skjermbildet.

– Mange kaller dette Facebooks svar på Twitter-feeden. Denne boksen viser alle interaksjoner i ditt private nettverk løpende kronologisk, og er en komplett interaksjonsutlistning som at venner kommenterer hos venner, venner liker en side og så videre, sier Osestad.

Men husk: Det enkleste prinsippet for å bli sett i den vanlige nyhetsstrømmen, er å poste jevnlig samt å stimulere til likes, kommentarer og deling av postene.



Les også:

Path er det intime alternativet til Facebook

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.