Opel Ampera vises fram for første gang på bilutstillingen i Genève denne uka.
Dette er General Motors europeiske variant av plug-in-hybriden Chevrolet Volt.
Les også: Slutt på spenningen
– Elbil ikke hybrid
Ifølge VG Nett jobber GMs norske avdeling nå hardt opp mot norske myndigheter for å sørge for gunstige avgifter på Opelen som er ventet på markedet i 2011.
Petter Smebye, administrerende direktør i General Motors Norge, mener Ampera må klassifiseres som en elbil med mulighet for utvidet rekkevidde, og ikke hybrid.
Årsaken er at Volt og Ampera utstyres med en litium-ionbatteripakke på 16 kilowattimer som gir bilen en rekkevidde på 60 kilometer.
500 kilometer
I tillegg får bilen en 1,4-liters bensinmotor som kan generere nok strøm til at bilen kan dra på langturer på 50 mil. Med andre ord er det en seriehybrid og ikke parallellhybrid som for eksempel dagens Toyota Prius.
Og nettopp skillet mellom en elbil som har en forbrenningsmotor som hjelpemotor, og ikke en bensinbil som har batteridrift som bidrar under akselerasjon, mener GM det norske avgiftssystemet må reflektere.
Den samme innstillingen har den norske importøren av kinesiske BYD, som allerede produserer plug-in-hybrider.
Les også: Drømmebilen er her
Kinesisk plug-in hybrid først på markedet
Egne plug-in-avgifter?
Nye avgifter for de såkalte plug-in-hybridene er et av tiltakene ei ekspertgruppe kommer til å foreslå for Samferdselsdepartementet denne måneden.
– De rene elbilene har fått sin spesielle behandling av myndighetene. Plug-in-hybriden har inntil nå vært en ikke-eksisterende bil. Men når den nå kommer, er det viktig at den også får sin behandling og et avgiftsnivå tilpasset de nasjonale klimamålene, sa Erik Skjelbred i Energibedriftenes landsforening (EBL) til TU.no i februar.
Vil foreslå billigere plug-in-hybrider
Slik er dagens avgifter
Bilavgiftene regnes ut med grunnlag i CO 2-utslipp, effekt og vekt. Elbiler er fritatt alt dette samt moms og har i tillegg en rekke andre insentiver som for eksempel gratis parkering og tilgang til kollektivfeltet.
Hybridbiler som for eksempel Toyota Prius, har et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren. Det er i utgangspunktet det også de kommende plug-in-hybridene vil ha.
Spørsmålet nå er om det norske avgiftssystemet i framtida vil reflektere at plug-in-hybridene i hovedsak er elbiler med potensial for drahjelp fra en liten forbrenningsmotor.
Vises i Stavanger
Men også med dagens regime vil Opel Ampera komme godt ut med sin hjelpemotor som ifølge GM får et utslipp på kun 30 gram CO2 per kilometer.
– Vi mener at bilen med de gjeldende norske reglene skal ha en avgiftsrabatt på 52.000 kroner på grunn av sin teknologi, sier Petter Smebye til VG Nett .
Ifølge nettstedet skal Opel Ampera vises fram på EVS 24 i Stavanger i mai.