– Det blir svært krevende tider for bilistene i og rundt Bergen by. Men det er dette som må til for å få tunnelene opp til dagens standard, sier byggeleder på Glaskartunnelen, Kristian Dahle Sylta i en pressemelding fra Statens vegvesen.
I begge tunnelene er tilstand på eksisterende teknisk utrustning dårlig, og tunnelene har stort behov for oppgradering for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.
All teknisk utrustning i og utenfor tunnelene skal byttes ut og erstattes med nytt som ivaretar dagens krav. Dette inkluderer blant annet ventilasjonsanlegg, belysning, drenering, kameraovervåking, nye tekniske bygg og nødstasjoner med brannslukkere og telefon.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Prosjektet i Glaskartunnelen skal i tillegg til tunneloppgradering etter forskriften, etablere mulighet for toveis trafikk i ett løp, gjeldende for begge tunnelløp.
![Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838146/IMG_7979.jpg)
Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser
E39 Glaskartunnelen
- Statens vegvesen har tildelt konkurransen til Fyllingen Maskin i arbeidsfellesskap med Strand AS og Magnus Thunestvedt AS. (Heretter kalt FST)
- Tilbudssum kr 223 398 560,- eks mva.
- Tre entreprenører gikk gjennom prekvalifiseringen, AS Birkeland Entreprenørforretning, FST og OneCo Infra AS .
- To entreprenør leverte inn tilbud, og det var FST og OneCo Infra AS.
- Kontraktsignering blir i starten av juli.
- Oppstart i fellesferien 2023.
- Frist for ferdigstillelse andre kvartal 2025.
- E39 Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen, og har to løp.
- Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, og nordgående er på 585 meter og ble åpnet i 1994.
- Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48.000 kjøretøy
Rv 555 Damsgårdtunnelen
- Statens vegvesen har tildelt konkurransen til OneCo Infra AS.
- Tilbudssum kr 440 797 391,- eks mva.
- To entreprenører gikk gjennom prekvalifiseringen, OneCo Infra AS og Kraftmontasje AS.
- En entreprenør leverte inn tilbud, og det var OneCo Infra AS.
- Kontraktsignering blir i slutten av juni.
- Oppstart etter sommerferien.
- Frist for ferdigstillelse oktober 2025.
- Rv. 555 Damsgårdtunnelen åpnet i 1993, og den er 2360 meter lang. Det er en toløps-tunnel med to felt hver retning, i tillegg til ramper.
- Årsdøgnstrafikken er på over 40.000 kjøretøy.
![Tingretten mener at en tidligere formann i selskapet ble usaklig oppsagt. Men begge parter har anket saken.](https://images.gfx.no/130x87/2832/2832916/Mars.jpg)
Killingmo: Formann fikk sparken etter «dårlige holdninger» – vant i retten