– Prisene har vært altfor lave, sier Lars Ola Rambøl, direktør for bedriftsmarkedet i Protector til bladet Motor.
I tillegg er skadene rundt 35 prosent dyrere å reparere enn på fossilbiler.
– Jeg kan bekrefte at det blir en vesentlig premieøkning på elbilene og også på premiumbilene, sier Rambøl til Motor.
For mange ferske elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår det lett flere skader og kollisjoner.
Men årsaken til prisøkningen er også svært kostbare reparasjoner.
– Elbiler og nye premiumbiler har dyre deler med mye elektronikk. Det er lite som skal til før en småskade blir svært dyr når elektronikken sitter i skjermer, støtfangere, vinduer og speil, sier Rambøl.
Protector er også oppgitt over rekordhøye delepriser. En frontlykt til Jaguar I-pace har en listepris på 55.000 kroner, sidespeil til BMW X5 koster 50.000 kroner, ifølge Protector.
Rapport: : Tragedien kunne vært unngått – visste om risikoen i 26 år