Planoverganger er uglesett etter mange ulykker de siste årene, og mandag kveld kunne man stenge nok en overgang. Det skjedde da gang- og sykkelundergangen mellom Glitregata og Gomsrudveien i Kongsberg ble åpnet for ferdsel - og Grinden planovergang ble sperret av.
Undergangen er kommet på plass som følge av byggingen av ny E134 i området.
Det gjenstår fremdeles noen småarbeider, som beplantning, belysning og en veimerkingsstripe som skal skille trafikken oppover og nedover i en krapp sving like før man går inn i undergangen. Etter hvert skal også Bane Nor fjerne bommer og annet utstyr ved den gamle planovergangen.
Bane Nor bruker i år 120 millioner kroner på å fjerne og sikre planoverganger, og har økt innsatsen på dette området etter at 16 personer de siste 10 årene har mistet livet i ulykker ved slike overganger.
Det er i dag ca. 1690 planoverganger i Norge, og målet er at alle de usikrede overgangene skal fjernes.
Grinden planovergang var ikke usikret - alle planoverganger på offentlig vei skal i dag være sikret med lyd og lys eller lys og bom.
- Tog traff veiskrape: Havarikommisjonen vil ha bedre merking av planoverganger