Reisetiden har gått ned, og det er færre dødsulykker enn før. Det er også mer plass til transport langs nye E6, står det i evalueringsrapporten fra Menon Economics, skriver Aftenposten.
Rapporten, som er laget på oppdrag fra Statens vegvesen, fastslår at flere liv kunne vært spart om utbyggingen hadde skjedd raskere. Menon mener også at Norge undervurderer lønnsomheten ved slike utbygginger, fordi dødsulykker koster samfunnet store summer.
– Dette viser at utbygging av sammenhengende motorveg binder landet sammen gjennom økt fremkommelighet og redusert reisetid – samtidig som trafikksikkerheten blir mye bedre. Det er slik vi tenker rundt vegbygging i fremtiden, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en epost. De fire første årene etter årtusenskiftet mistet 16 personer livet på E6 gjennom Østfold. De siste fire årene var tallet to.
Trafikk
Rapporten trekker også fram negative sider ved utbyggingen, inkludert konsekvenser for dyrket mark og for miljøet, blant annet på grunn av økte utslipp fra trafikken.