Elbilene utgjorde 7,5 prosent av nybilsalget i andre kvartal i år, melder den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA. I den samme perioden i fjor var elbilandelen på 3,5 prosent.
Selv om andelen øker kvartal målt mot kvartal, er elbilandelen i 2. kvartal i år likevel lavere enn for 2020 sett under ett, da elbilandelen var på 10,5 prosent ifølge samme kilde. Særlig mot slutten av 2020 økte elbilsalget i Europa voldsomt på grunn av ulike stimuleringstiltak, mener ACEA.
I tillegg til elbilene er 8,4 prosent av bilene som selges, ladbare hybrider. Dette er biler som ifølge en rapport i fjor høst bruker to til fire ganger mer fossilt drivstoff enn oppgitt.
Til sammenlikning var elbilandelen i nybilsalget i Norge på 56 prosent i første halvår.
Nesten 500.000 elbiler
Så langt i år er det solgt 356.469 elbiler i EU, ifølge ACEA. I tillegg kommer salget i EØS-landene og Storbriannia. Totalt er det omsatt 492.021 elbiler i første halvår i EU og Vest-Europa for øvrig.
Tyskland er målt i antall solgte elbiler nå det suverent største elbilmarkedet i Europa. Storbritannia har nå overtatt andreplassen fra Frankrike, der elbilmarkedet «bare» har økt med 61 prosent det siste året. Norge er på fjerdeplass i Europa, ifølge ACEA. Både Italia og Sverige på de neste plassene har langt større veksttakt enn Norge – ikke så rart siden andelen elbiler i nybilsalget er mye lavere i disse to landene.
2020-tallene svært spesielle
Siden 1. halvår 2020 var maksimalt preget av koronautbruddet, var salgstallene generelt lave. Både for elbiler, ladbare hybrider og andre hybrider er elbilsalget mer enn doblet det siste året. Salget av fossilt drevne biler øker også, men i ganske liten grad i 2. kvartal – særlig med tanke på hvordan salget kollapset på samme tid i fjor.
Fossilt drevne bilers markedsandel i nybilsalget har gått ned fra 80 prosent i 2020 til 62 prosent for 2. kvartal i år.
Første avsnitt er oppdatert etter publisering for å tydeliggjøre hvilken periode de ulike salgsandelene er knyttet til.
Batterigigant sliter: – En perfekt storm